Tramwaje Wydarzenia

Trasa tramwajowa na Białołękę – ogłoszono przetarg na projekt

Kto zaprojektuje trasę tramwajową na wschodnią część warszawskiej Białołęki? Przetarg na wybór wykonawcy został ogłoszony. Oferty składać można do końca kwietnia br. Budowa inwestycji powinna rozpocząć się w 2028 roku.

Trasa tramwajowa na Białołękę - ogłoszono przetarg (wizualizacja)
Trasa tramwajowa na Białołękę – ogłoszono przetarg (wizualizacja)

Zwycięzca przetargu przygotuje kompletną dokumentację projektową dla inwestycji. Jego zadaniem będzie także pozyskanie pozwolenia na budowę w trybie specustawy. Zakończenie prac projektowych datowane jest na ok. 42 miesiące od dnia podpisania umowy.

Trasa tramwajowa na Białołękę liczyć będzie prawie 6,5 km długości. Rozpocznie się na Targówku przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Dalej będzie prowadzić w ciągu ulic: św. Wincentego i Głębockiej. Następnie kilometrową estakadą przejdzie nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Ostatni odcinek będzie biegł w rezerwie terenowej aż do Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, gdzie znajdzie się pętla autobusowo-tramwajowa. Taki przebieg pozwoli na połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza.

Według założeń, tramwaje kursować będą mogły nawet co 2-3 minuty. Z pętli przy ul. Zaułek do stacji metra przy Kondratowicza dojedziemy w ok. kwadrans. Przejazd tramwajem do Dworca Wileńskiego zajmie około poł godziny.

Trawa tramwajowa na Białołękę – etapy prac

Jak informują Tramwaje Warszawskie, zwycięzca przetargu w pierwszym etapie wykona analizę obsługi komunikacyjnej połączenia Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Istnieje tu także możliwość wykorzystania trasy tramwajowo-autobusowej.

Po wyborze jednego z trzech wariantów trasy, wykonawca opracuje projekt budowlany.

– Będą to projekty architektoniczno–budowlane i projekty wykonawcze dla samej trasy tramwajowej i pozostałej infrastruktury – takie, jak m.in. podstacje zapewniające dopływ energii elektrycznej, budynki techniczne i socjalne – informują Tramwaje Warszawskie.

 

Wykonawca opracuje także dokumenty wymagane do pozyskania decyzji pozwalających na rozpoczęcie robót budowlanych, w tym raport ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Pozwoli to na przyśpieszenie rozpoczęcia budowy trasy tramwajowej. Firma, która zbuduje tramwaj na Zieloną Białołękę, dysponując kompletem uzgodnień z właścicielami podziemnych sieci i zarządcami dróg będzie mogła wcześniej rozpocząć budowę.

W okresie projektowym, zwycięzca przetargu dokonać będzie musiał wszystkich formalności administracyjnych dot. decyzji, zatwierdzeń, opinii i pozwoleń. Nie zabraknie także procedury ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko, co zabrać może najwięcej czasu.

Realizacja robót budowlanych, po odebraniu dokumentacji projektowej, pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych zaplanowana jest na lata 2028-2030. Trwają prace nad zapewnieniem finansowania budowy.

– Przetarg na projektowanie mógłby zostać ogłoszony szybciej, ale aż trzy lata czekaliśmy na wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych – dodają Tramwaje Warszawskie. – Wniosek o wydanie tej decyzji został złożony w lipcu 2020 r. Czas oczekiwania na wydanie przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uzgodnienia  dla tramwaju na Zieloną Białołękę był bardzo długi – w porównaniu z inną, o wiele większą inwestycją, jaką jest Centralny Port Komunikacyjny. Ten projekt decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach uzyskał w 9 miesięcy, po złożeniu wniosku w październiku 2022 roku i wydaniu decyzji w lipcu 2023 roku.

Dodaj komentarz