Wydarzenia

UTK realizuje strategie Prezesa

Dużym wyzwaniem na początku kadencji była konieczność wymiany dotychczas stosowanych praw kierowania na licencje maszynisty. Jednym z działań Prezesa UTK było powstanie Systemu Obsługi Licencji Maszynisty – aplikacji dostępnej przez internet, umożliwiającej złożenie wniosku, kontrolę jego poprawności oraz monitorowanie stanu procesu wszystkim zainteresowanym. Przez 22 miesiące działania systemu, za jego pośrednictwem do UTK trafiło ponad 8 tys. wniosków.

Przed wprowadzeniem SOLM ponad 60% wniosków zawierało błędy, co znacznie wydłużało proces administracyjny. Dopiero wprowadzenie aplikacji usprawniło i przyspieszyło cały proces. Łącznie wymianie podlegało blisko 18 tysięcy dokumentów. Zmiana procesu egzaminowania kandydatów na maszynistów to nie jedyne działania mające na celu zmniejszenie liczby zdarzeń, których główną przyczyną jest błąd człowieka. Jedną z pośrednich przyczyn, dla których w Polsce dochodzi do wielu zdarzeń związanych z pominięciem semaforów wskazujących sygnał „Stój”, są ograniczenia obecnie wykorzystywanego systemu zabezpieczenia ruchu, czyli SHP.

Problem ten częściowo rozwiąże zabudowa systemu ETCS – do 2050 r. planowane jest wdrożenie ETCS poziomu 1 lub 2 na ok. 42% polskiej sieci kolejowej. Dzięki działaniom podjętym przez Prezesa UTK na pozostałej części sieci, na której obecnie nie jest planowane wdrożenie ETCS poziomu 1 lub 2, będzie instalowany ETCS poziomu 1 w wersji Limited Supervision – ograniczonego nadzoru (ETCS L1 LS). Jest to pełnoprawna konfiguracja systemu ETCS, ujęta w TSI Sterowanie i pozwalająca na realizację zadań związanych z interoperacyjnością i bezpieczeństwem jazdy pociągu.

Akademia Bezpieczeństwa Kolejowego

Akademia Bezpieczeństwa Kolejowego to projekt UTK, który zwiększa bezpieczeństwo poprzez edukację przedstawicieli rynku kolejowego. Szkolenia są bezpłatne dla uczestników, a projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności. Do końca II kwartału 2023 r. zostanie przeszkolonych 4 200 przedstawicieli rynku kolejowego. Wśród wielu tematów szkoleń przeprowadzonych w ramach ABK największym zainteresowaniem cieszyły się szkolenia dla Komisji Kolejowych i dla audytorów.

Dużą liczbę uczestników odnotowano też na warsztatach dla ECM i spotkaniach poświęconych zasadom certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie oraz funkcji utrzymania, przepisom prawa transportu kolejowego na poziomie Unii Europejskiej, eksploatacji i stanowi technicznemu pojazdów kolejowych oraz przewozowi towarów niebezpiecznych. Szkolenia prowadzone w ramach ABK były jednym z ważnych elementów przygotowania rynku kolejowego w Polsce do wejścia w życie IV pakietu kolejowego.

Wprowadzone nim zmiany objęły m. in. jednolity certyfikat bezpieczeństwa, zezwolenia na wprowadzenie pojazdu do obrotu oraz punkt kompleksowej obsługi (OSS). Zmieniły się także procedury uzyskiwania autoryzacji bezpieczeństwa przez zarządców infrastruktury oraz zasady działania podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM).

Pasażer w centrum uwagi

Prezes UTK dba o odpowiednią jakość usług pasażerskich świadczonych przez przedsiębiorstwa kolejowe, ze szczególnym uwzględnieniem ich dostępności dla osób z niepełnosprawnością. Wśród licznych działań w tym zakresie można wskazać prace powołanych w roku 2017 i działających przy Prezesie UTK: Rady Ekspertów oraz Zespołu Zadaniowego do spraw osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Rozpoczęto m.in. prace nad jednolitym standardem dostępności kolei. Opracowano i opublikowano unikatową ekspertyzę w zakresie dostępności kolejowych obiektów obsługi podróżnych, a dostępność stron internetowych przedsiębiorców branży kolejowej zweryfikowano podczas audytu.

Urząd odpowiedzialny społecznie

W 2017 roku powstał pierwszy Raport Społecznej Odpowiedzialności (CSR) Urzędu Transportu Kolejowego. Urząd był pionierem w tym zakresie wśród instytucji państwowych. W UTK działania społecznie odpowiedzialne prowadzone są w wielu obszarach aktywności, uwzględniają cele strategiczne i wpisują się w ich realizację. Odpowiedzialność społeczna to dla urzędu element kultury organizacyjnej, która uwzględnia oczekiwania pracowników i innych grup interesariuszy. To dla nich stworzyliśmy nową, czytelną stronę internetowa oraz portal Dane kolejowe. Na naszych stronach publikujemy atrakcyjne i wiarygodne opracowania, dające ciekawe spojrzenie na rozwój rynku kolejowego w Polsce.

Dodaj komentarz