Inwestycje Tramwaje

W Warszawie powstanie nowoczesna zajezdnia tramwajowa [FILM]

Będzie przyjazna środowisku i wyposażona w inteligentny system nadzoru ruchu tramwajów. W Warszawie powstaje najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce. Umowa na realizację prac została już podpisana.

Fot. Tramwaje Warszawskie

Warszawa wciąż się rozwija – wraz z budową nowych osiedli i dróg, stolica inwestuje w rozwój połączeń autobusowych i sieci tramwajowych, w tym do Wilanowa i wzdłuż ul. Kasprzaka. Ten rozwój wpłynął m.in. na decyzję o budowie piątej zajezdni tramwajowej – najnowocześniejszego z dotychczasowych obiektów.

Jak informuje Urząd Miasta Warszawy, nowa zajezdnia na Annopolu zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów, przenocuje w niej  ponad 150 tramwajów. Znajdą tu swoje miejsce nowe, niskopodłogowe tramwaje dla Warszawy. W zajezdni będą stanowiska do badania stanu technicznego wagonów, a także lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa. Załoga w nowej zajezdni zajmie się też bardziej codziennymi czynnościami – sprzątaniem czy przeglądami. Długość wszystkich torów w zajezdni, po których będą się poruszać serwisowane tramwaje przekroczy 14 km.

Obiekt nowoczesny

Zajezdnia tramwajowa na Annopolu wyposażona zostanie w system informatyczny, który umożliwi automatyzację wielu czynności wykonywanych do tej pory przez pracowników.

– System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać – czytamy na stronie Urzędu Miasta Warszawy. – Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tabletów i smartfonów, które będą przekazywały dane do centralnego systemu.

Inwestycje oszczędzające czas

Zastosowanie nowoczesnej technologii pozwoli zaoszczędzić czas. Ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości mogłoby trwać każdego dnia 7 godzin. Szacowane oszczędności wynikające ze zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych. Jest zbliżone do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.

 

Inwestycja przyjazna środowisku

Obiekt, który powstanie na Annopolu zasilany będzie odnawialnymi źródłami energii. W ramach inwestycji zainstalowane zostaną pompy ciepła oraz ogniwa słoneczne. Woda magazynowana będzie w zbiornikach i ponownie wykorzystana do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet czy podlewania trawników.

Koszt inwestycji

Wykonawcą prac będzie konsorcjum w składzie: ZUE (Lider) oraz Yörük Yapı Inşaat A.Ş. Koszt inwestycji wyniesie 532,6 mln zł netto. Projekt współfinansowany jest ze środków UE. Budowa zajezdni potrwa 26 miesięcy.

W ramach projektu zrealizowana zostanie także budowa trasy tramwajowej do Wilanowa oraz zakup 50 dwukierunkowych niskopodłogowych tramwajów.

Opracowane na podstawie: um.warszawa.pl

Dodaj komentarz