Na Marymoncie powstanie krzyżówka trzech linii – M1, M2 i M4. Przewiduje się zatem, że właśnie tam będzie się mieścić stacja przesiadkowa. Linia M4 w rejonie Dworca Południowego ma się krzyżować z M1 (tradycyjna stacja).
Pieszo do metra
Plan zakłada, że połowa mieszkańców będzie mogła dotrzeć do metra na pieszo, ponieważ odcinek ten ma mieć ok. 1000 m. Obecnie może sobie na to pozwolić 28% osób. Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego miasta stołecznego Warszawy, w ramach prac nad masterplanem, przeanalizowało 710 km tras metra i tramwajów.
– Chcemy komfortowych powiązań poszczególnych linii w obrębie stacji przesiadkowych. Zapewnimy wygodne przesiadki z innych środków transportu, które mają pełnić rolę przede wszystkim komplementarną i dowozową – powiedziała Marlena Happach, dyrektorka biura.
Na ten moment masterplan posiada pozytywną opinię Miejskiej Komisji Urbanistyczno–Architektonicznej. Przygotowywane są także materiały do uzgodnień i opinii ustawowych. W kolejnym etapie stronami będą m in. marszałek województwa, Wody Polskie, wojewódzki konserwator zabytków, dyrekcja ochrony środowiska. Po przyjęciu uzgodnień nadejdzie etap konsultacji społecznych, które zaplanowano w maju, a także w czerwcu tego roku.
Najbardziej zaawansowane prace trwają w ramach linii M3. W maju 2022 r. poinformowano o projekcie koncepcyjnym pierwszego odcinka. Jak zakłada miasto, całość prac projektowych zakończy się w połowie 2023 r., aby w II kwartale móc ogłosić przetarg na realizację pierwszego fragmentu. Równolegle rozpoczynają się również prace nad czwartą linią.
– Każda z tych linii się broni, każda z tych linii jest efektywna i ma dobre wskaźniki. Prawdą jest, że mają trochę inne wskaźniki, linia 4 ma je jednak zdecydowanie lepsze, ale będziemy je budowali równolegle – mówi Trzaskowski.
Ku finalizacji zmierza również rozbudowa II linii metra. Fragment na Karolin ma mieć 4 km długości. Pojawią się także trzy stacje pasażerskie – C01 Karolin, C02 Chrzanów i C03 Lazurowa) oraz jedna techniczno-postojowa (Karolin).