Raport z Polski Tabor Wydarzenia

Pierwszy w Europie hybrydowy zespół trakcyjny z zasobnikiem superkondensatorów od Medcom

Medcom opracował układ superkondensatorowego zasobnika energii do hybrydowego zespołu trakcyjnego Impuls 2 produkcji Newag S.A., wyprodukowanego dla województwa zachodniopomorskiego. Nowy pojazd został zaprezentowany we wrześniu br. na targach InnoTrans i jest pierwszą tego typu konstrukcją w Europie.

Impuls w wersji hybrydowej miał swoją premierę w roku 2019 na targach TRAKO i do dziś jest to jedyna polskiej konstrukcji hybryda, która na odcinkach zelektryfikowanych czerpie energię z sieci za pomocą pantografu, a w trybie pracy spalinowej pracuje wyłącznie na odcinkach niezelektryfikowanych. Opracowany przez Medcom dwunapędowy system pojazdu to falowniki trakcyjne, które nie tylko sterują pracą asynchronicznych silników trakcyjnych, ale także wytwarzają napięcie do zasilania układów pokładowych podczas jazdy w trybie spalinowym.

Do hybrydowych Impulsów Medcom dostarcza także przetwornice pomocnicze, zasilacze buforowe, system TCMS i rozdzielnie niskiego napięcia. Przed premierą Newagu linie częściowo niezelektryfikowane były w Polsce obsługiwane wyłącznie przez tabor spalinowy. Dzisiaj hybrydowe Impulsy obsługują wybrane połączenia pasażerskie w województwie zachodniopomorskim, dolnośląskim oraz łódzkim.

Od teraz z superkondesatorem

Zaprezentowana na InnoTransie nowa odsłona hybrydy, została dodatkowo wyposażona w zasobnik superkondesatorów. Dzięki skutecznemu wykorzystaniu hamowania elektrodynamicznego realizowanego przez falowniki trakcyjne podczas pracy pojazdu w trybie spalinowym, ładujemy zasobnik superkondensatorowy, aby w następnym cyklu można było wykorzystać zmagazynowaną energię. Układ napędowy odzyskuje energię kinetyczną rozpędzonego pojazdu i przekształca ją w energię elektryczną, która następnie jest gromadzona w pokładowym zasobniku superkondensatorów.

Zgromadzona energia jest następnie wykorzystywana w trakcie postoju na stacji do zasilania pojazdu, a także do ponownego rozruchu do prędkości około 50 km/h. Dzięki temu jest on w stanie opuścić peron każdej stacji kolejowej wyłącznie na czystej i darmowej energii.

– Rozbudowa stosowanego przez nas do tej pory układu napędowego wymagała dodania do systemu dwóch nowych elementów – zasobnika superkondesatorów oraz towarzyszącego mu przekształtnika DC/DC. Energia odzyskana w trakcie hamowania w pierwszej kolejności przekazywana jest z falowników trakcyjnych do przetwornicy DC/DC, która obniża napięcie. Dopiero potem trafia ona do zasobnika superkondensatorów. W trakcie przyspieszania pojazdu przetwornice podnoszą napięcie, a następnie energia jest kierowana do falowników. Precyzyjne zarządzanie systemem gwarantuje, że generatory spalinowe zwiększaj swoją moc dopiero po wyczerpaniu energii z zasobnika – mówi Paweł Choduń, wiceprezes zarządu MEDCOM.

 

Jeszcze niższe koszty eksploatacji i większy komfort

Opracowany we współpracy z Medcomem system zarządzania energią w pojeździe zapewnia wymierne oszczędności w zużyciu energii elektrycznej i paliwa. Według analiz przeprowadzonych przez Newag na odcinku Goleniów- ołobrzeg redukcja zużycia paliwa sięgała 17%-22%. Przy dzisiejszych cenach oleju napędowego i codziennej eksploatacji pojazdu, przełoży się to na oszczędności liczone w milionach złotych. Równie istotnym atutem rozwiązania jest bardzo cicha praca pojazdu i redukcja spalin podczas postoju na stacji kolejowej oraz w trakcie rozruchu.

Dodaj komentarz