Zarząd Transportu Metropolitalnego szuka do pracy prawie 50 osób – ok. 25 informatorów terenowych oraz 20 kontrolerów biletów. Stanowiska te łączy to, że jest to praca w terenie, wykonywana na obszarze ponad 50 gmin, z których większość należy do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Remont wiaduktów kolejowych oraz takie wydarzenia jak Tour de Pologne i Silesia Marathon jeszcze w tym roku w znaczący sposób wpłyną na organizację ruchu, głównie w Katowicach. Na szczególną uwagę zasługuje to pierwsze, czyli zapowiedziana w ubiegłym tygodniu przez PKP PLK inwestycja oznaczająca rozbiórkę i budowę w stolicy województwa śląskiego 6 nowych wiaduktów kolejowych – nad ulicami Mikołowską, Graniczną, Załęską, Przodowników, Kłodnicką i na ul. Bagiennej. Zaplanowane od września prace będą oznaczać poważne utrudnienia i potrwają około 2 lata.
– Do tego, ale i innych wyzwań będziemy chcieli licznie zaangażować informatorów. Z tego powodu szukamy ok. 25 osób gotowych podjąć się tej pracy. Natomiast rekrutacja na kontrolerów biletów wynika z realizacji planów, które są ukierunkowane na ciągłe uszczelnianie systemu kontrolersko-windykacyjnego – mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego. – W historii ZTM tak dwóch dużych i prowadzonych jednocześnie rekrutacji jeszcze nie było – przyznaje.
Informatorzy terenowi. Doraźna praca z elastycznym grafikiem
Ta oferta kierowana jest przede wszystkim do tych osób, które nie chcą się wiązać sztywnymi ramami współpracy i bardziej szukają sposobu na uzupełnienie swojego budżetu domowego niż na zapewnienie stałego źródła dochodu. Obowiązkiem informatora terenowego jest rzetelne udzielanie pasażerom informacji o zaplanowanych zmianach w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Zadanie to wykonywane jest doraźnie, w pobliżu przystanków lub w pojazdach kursujących na zlecenie ZTM. Kandydaci muszą być osobami kulturalnymi i cierpliwymi. Dodatkowym atutem jest znajomość sieci połączeń.
– Kandydaci, zgłaszając się do nas, nie zobowiązują się do pracy w konkretnych lokalizacjach oraz terminach. Podpisujemy umowy zlecenia i dopiero w momencie planowania konkretnej akcji informacyjnej proponujemy poszczególnym osobom udział w niej – wskazuje Małgorzata Gutowska.
Stawka za pracę jako informator terenowy jest ustalana indywidualnie. ZTM zapewnia kamizelki odblaskowe oraz – w przypadku większych i bardziej złożonych zmian w komunikacji miejskiej – szkolenia oraz materiały informacyjne (np. mapki, ulotki).
50 tys. mandatów w pół roku. Kontroler biletów może dzięki nim sporo zarobić, bo to praca z prowizjami
Kontrola biletów to niejedyne zadanie kontrolerów biletów. Do tego podstawowego obowiązku dochodzą inne, m.in. sporządzanie raportów z czynności kontrolerskich oraz kontrola jakości usług przewozowych. Dla transparentności kontroli oraz zwiększenia komfortu i poczucia bezpieczeństwa, kontrolerzy pracują w parach oraz zgodnie z wcześniej ustalonym grafikiem – o różnych godzinach i na całej sieci ZTM.