Inwestycje Wydarzenia

Wiemy kto wykona prace przygotowawcze nowej linii z Łodzi do Wrocławia i do granicy z Czechami

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wykonawców prac przygotowawczych na odcinkach: Łódź–Sieradz–Wrocław i Wrocław–Świdnica–Wałbrzych–granica z Czechami. Razem to ponad 260 km nowej linii kolejowej. Pociągi kursować będą tam z prędkością do 250 km/h.

Pierwszy przetarg dotyczył nowej linii kolejowej nr 85 między Łodzią a Sieradzem Północnym oraz nr 86 – Sieradz Północny–Kępno–Czernica Wrocławska–Wrocław Główny (to łącznie ok. 200 km). Drugie to nowa ponad 60-kilometrowa linia kolejowa nr 267 i 268: Żarów–Świdnica–Wałbrzych–granica państwa. Przedmiotem zamówienia są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), czyli kluczowa dokumentacja przedprojektowa.

W pierwszym przetargu za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę z kwotą 38,1 mln zł netto złożoną przez konsorcjum firm: Multiconsult Polska, Arcadis, Transport Gdański i IDOM Inżynieria. O wyborze zdecydowały: cena (w 60 proc.) i doświadczenie personelu (40 proc.). W drugim postępowaniu najkorzystniejsza okazała się oferta firmy BBF: 15,1 mln zł netto. W tym przypadku przy wyborze oferenta cena stanowiła 70 proc., a doświadczenie personelu 30 proc.

Dwa rozstrzygnięte przetargi stanowią kontynuację linii dużych prędkości z Warszawy Zachodniej do Łodzi Fabrycznej, dla której spółka CPK popisała umowę na prace przygotowawcze na początku czerwca w obecności premiera Mateusza Morawieckiego. Odcinki te będą jej przedłużeniem w kierunku południowo-zachodnim.

– Dwa kolejne odcinki to łącznie ponad 260-kilometrowy kluczowy element tzw. szprychy nr 9, który połączy Łódź z Sieradzem, Wrocławiem, Wałbrzychem i Lubawką w rejonie granicy polsko-czeskiej. To istotna linia z punktu widzenia obsługi Portu Solidarność. Przede wszystkim jednak jest ona jedną z najbardziej oczekiwanych tras kolejowych w Polsce. Realizowana inwestycja docelowo połączy się z  inwestycją przygotowywaną przez Czechów. Razem stworzymy nowe połączenie kolejowe z Pragą – mówi Mikołaj Wild, Prezes Spółki CPK.

 

Zgodnie z prawem zamówień publicznych przed zakończeniem postępowań powinny zostać dopełnione wszystkie formalności. W przetargach zostały złożone odwołania, co ma wpływ na przedłużenie procedury. Jej zwieńczeniem będzie podpisanie umów z wykonawcami, którzy na przygotowanie STEŚ będą mieli odpowiednio: 11 i 14 miesięcy (realizacja i rozliczenie umów może potrwa pięć miesięcy dłużej, ponieważ w zakres przedmiotu zamówienia wchodzą także: dokumentacja geologiczną i mapy do celów projektowych).

W ramach STEŚ wykonawcy dostarczą CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. techniczne, środowiskowe i wielokryterialne – oraz przygotują dokumentację geologiczno-inżynierską i mapy do celów projektowych. Celem STEŚ jest opracowanie specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu linii kolejowej. Następnym etapem – po wykonaniu STEŚ – będzie m.in. opracowanie projektów: koncepcyjnego i budowlanego.

Czytaj dalej >