Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Wiemy kto zrealizuje prace przygotowawcze dla linii CPK Katowice – Ostrawa

Zgodnie z prawem zamówień publicznych, przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione wszystkie formalności – także w ramach procedury odwoławczej. Jej zakończeniem będzie podpisanie umowy z wykonawcą, który na przygotowanie STEŚ będzie miał 10 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać pięć miesięcy dłużej, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

Dzięki tej transgranicznej inwestycji z Katowic do czeskiej Ostrawy będzie można przejechać zaledwie w 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie.

Jesteśmy w stałym kontakcie z przedsiębiorstwem Správa železnic, czyli zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach. Mamy wspólne założenia planistyczne i projektowe. Razem z naszymi czeskimi partnerami wyznaczyliśmy potencjalne lokalizacje dla przejścia KDP przez granicę i preferowany przebieg odcinków granicznych – dodaje Wild.

Obaj inwestorzy ustalili, że polskie opracowanie obejmie też częściowo odcinek czeski. Żeby przyspieszyć przygotowania, zlecane przez CPK analizy będą dotyczyły też odcinka do Ostrawy. Zostaną one wykonane wspólnie z Czechami i zostaną im udostępnione. Na podobnej zasadzie CPK otrzyma dane przedprojektowe od czeskiego zarządcy infrastruktury.

Przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla odcinka w rejonie Jastrzębia-Zdroju, czyli pierwszego fragmentu nowej trasy kolejowej Katowice-Ostrawa, odbywa się przy wykorzystaniu dofinansowania w wysokości ponad 7 mln zł, jakie w 2019 r. spółka CPK otrzymała z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).

Na terenie Polski trasa jest elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T. Biegnie on z Warszawy – przez modernizowaną Centralną Magistralę Kolejową (CMK) i Katowice – do przygranicznej OstrawyLinia wpisuje się we wspólną inwestycję krajów Grupy Wyszehradzkiej, których celem jest podniesienie standardu podróży i skrócenie czasów przejazdu między Warszawą, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.

W województwie śląskim w ramach Programu Kolejowego CPK powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.