Pasażer Raport z Polski Wydarzenia

Znikają bezpośrednie połączenia kolejowe z Zakopanem

Na kolejową zakopiankę wracają ekipy budowlane. Co to oznacza dla osób podróżujących pod Tatry? Przede wszystkim konieczność przesiadek do autobusowej komunikacji zastępczej.

Nowy przystanek Radziszów Centrum na linii Skawina-Sucha Beskidzka. (Fot. Łukasz Hachiła / PKP PLK)
Nowy przystanek Radziszów Centrum na linii Skawina-Sucha Beskidzka. (Fot. Łukasz Hachiła / PKP PLK)

Od świąt Bożego Narodzenia do końca ferii zimowych prace na linii do Zakopanego były wstrzymane. Wszystko po to, aby umożliwić wypoczywającym w górach dogodny, bezpośredni dojazd. Z uwagi na kontynuację prac, teraz komfort podróży się zmieni.

W marcu rusza budowa nowych przystanków Rzozów Centrum i Wola Radziszowska Lipki (linia SkawinaSucha Beskidzka). PKP PLK kontynuuje także prace na trasie Sucha BeskidzkaChabówkaZakopane.

Dodatkowe przystanki dla wygody mieszkańców już w tym roku

 

Przystanek Rzozów Centrum – powstanie na linii SkawinaSucha Beskidzka, przy przejeździe kolejowym na byłej drodze wojewódzkiej Skawina – Kalwaria Zebrzydowska.

Przystanek Wola Radziszowska Lipki – zlokalizowany będzie również na trasie między Skawiną a Suchą Beskidzką, przy przejeździe kolejowym na drodze gminnej, ul. Modrzewiowa.

Pod koniec bieżącego roku pasażerowie kolei zyskają dodatkowe możliwości korzystania z przejazdów pociągiem.

Dzięki kolejnym, dodatkowym przystankom miedzy Skawiną a Suchą Beskidzką, dostępność pasażerów do kolei zwiększy się jeszcze bardziej. Wcześniej na trasie wybudowano i oddano do dyspozycji podróżnych nowy przystanek Radziszów Centrum.

Kontynuacja prac Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane

 

Budowlańcy wracają do prac na torach od Suchej Beskidzkiej do Zakopanego. Tę kolejną fazę robót przewidziano do 29 czerwca br.

Dzięki pracom, podróżni zyskają zmodernizowany peron na przystanku Rokiciny Podhalańskie, zapewniający lepszą dostępność i komfort. Roboty obejmą również stację Zakopane.

Na przebudowywanej trasie wymieniane będą min. tory na odcinkach: Sucha Beskidzka – Maków Podhalański, Skawa – Chabówka i Chabówka – Raba Wyżna. W zakresie prac są również urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sieć trakcyjna oraz 22 obiekty inżynieryjne, w tym 2 mosty: w Suchej Beskidzkiej i Jordanowie. Bezpieczeństwo i sprawność trasy zwiększy modernizacja 9 przejazdów kolejowo-drogowych, min. w Makowie Podhalańskim, Osielcu, Skawie, w Rokicinach Podhalańskich.

Zmiany w rozkładzie jazdy od marca

 

Od wtorku 1 marca za pociągi dalekobieżne Intercity, m. in. z Warszawy i Trójmiasta oraz za pociągi Polregio przewoźnicy uruchomią zastępczą komunikację autobusową na odcinku KrakówZakopane. Autobusy zastępcze pojadą także na odcinku Skawina – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona za pociągi Polregio, relacji Kraków Główny – Sucha Beskidzka.

Nowy standard i krótsze podróże

 

Prace na kolejowej zakopiance przewidziano do 2023 r. W efekcie skróci się czas podróży z Krakowa do Zakopanego do ok. 2 godzin. Ważnym efektem inwestycji jest łatwiejszy dostęp do kolei, komfortowe stacje i przystanki.

Na modernizację kolejowej „zakopianki”, w ramach projektu „Prace na liniach nr 97, 98 ,99, na odcinku SkawinaSucha BeskidzkaChabówka – Zakopane”, przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.