Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz finalizują modernizację pierwszych dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 od PKP Intercity. Składy wyjadą na tory w II półroczu 2021 r.
Umowa na modernizację 14 ezt ED74 podpisana została między PKP Intercity a konsorcjum spółek ZNTK „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz w czerwcu 2019 r. Wartość kontraktu wynosi 274,8 mln zł brutto.
Na pierwszym z pojazdów trwają obecnie wewnętrzne testy ruchowe i informatyczne, a w dalszej kolejności rozpoczną się testy z jednostką notyfikowaną. Drugi pojazd jest obecnie lakierowany i w trakcie zabudowy wnętrza.
Będą one objęte wstępną 7-dniową eksploatacją obserwowaną bez pasażerów (tzw. „rozjeżdżanie”), a następnie 90-dniową eksploatacją nadzorowaną, podczas której na pokładzie wykonawcy zapewnią całodobowe wsparcie techniczne. Oceniane i sprawdzane będą rozwiązania techniczne zastosowane podczas naprawy i modernizacji. Pozwoli to wprowadzić ewentualne zmiany w pozostałych pojazdach tak, aby na tory wyjechały składy sprawdzone i o jak najwyższej niezawodności. Dostawa wszystkich 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych nastąpi w terminie do 48 miesięcy od chwili podpisania umowy, czyli do czerwca 2023 roku.
Cieszy mnie postęp prac przy modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity. Projekt unowocześnienia 14 pojazdów to przede wszystkim korzyść dla pasażerów, którzy już wkrótce odczują większy komfort podczas podróży koleją. Skorzystają też sprawdzone polskie firmy, którym współpraca z PKP Intercity daje szansę na dalszy rozwój. Udział bydgoskiej PESY i ZNTK Mińsk Mazowiecki w pracach nad unowocześnianiem floty naszego narodowego przewoźnika potwierdza, że polskie firmy kolejowe mają wiele do zaoferowania. W Ministerstwie Aktywów Państwowych zachęcamy spółki Skarbu Państwa do tego typu współpracy. Oczywiście w ramach rachunku ekonomicznego i z zachowaniem najwyższej jakości. Udana współpraca PKP Intercity oraz PESY i ZNTK Mińsk Mazowiecki pokazuje, że jest to możliwe – podkreśla Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Nowy standard pojazdów
Podczas modernizacji pojazdy przechodzą istotne zmiany, które podniosą standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów. W zmodernizowanych pociągach pasażerowie skorzystają m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz po dwie maszyny vendingowe
z napojami i przekąskami. Pojazdy będą również dostosowane do potrzeb osób
z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdym składzie będzie miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostaną lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpłynie na komfort podróży. Unowocześnione pociągi mają planowo być wykorzystywane głównie na trasach Wrocław – Lublin i Wrocław – Kielce.
Po modernizacji składy ED74 będą istotnym wzmocnieniem naszej floty i pomogą rozwinąć ofertę połączeń w południowej części Polski. Co ważne, będą dostosowane po potrzeb różnych grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami. Ich stopniowe włączanie do naszego parku taborowego będzie więc kolejnym krokiem w zwiększaniu dostępności do kolei – przekonuje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Kolejne zmodernizowane wagony już w PKP Intercity
W zakładzie ZNTK „Mińska Mazowiecki” trwają również intensywne prace przy modernizacji kolejnych wagonów typu 141A-20. Pierwszych 40 pojazdów PKP Intercity odebrało na początku lutego, a na mocy wykorzystanego przez przewoźnika prawa opcji trafi do niego jeszcze 20 wagonów. Pierwsze 4 już dostarczono. Modernizacja 10 z nich odbywa się właśnie w Mińsku Mazowieckim, a 10 przejdzie ten proces w zakładzie bydgoskiej Pesy. Wszystkie pojazdy trafią do przewoźnika do końca drugiego kwartału 2021 roku. Podpisany w kwietniu 2018 i rozszerzony w listopadzie tego samego roku kontrakt na dostawę łącznie 60 unowocześnionych wagonów wart jest ponad 248 mln zł brutto.
Zmodernizowane wagony to pojazdy z trzema przedziałami klasy pierwszej (łącznie 18 miejsc siedzących) i bezprzedziałową częścią klasy drugiej z 48 miejscami siedzącymi. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy Internet. Modernizacja objęła także instalację elektronicznego systemu informacji pasażerskiej, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Unowocześnione wagony przewidziane są do kursowania na terenie całej Polski.
Konsekwentnie realizujemy inwestycje w tabor, czego efektem jest rosnący poziom komfortu podróżowania i zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom. Bardzo cieszy nas fakt, że ten ambitny proces unowocześniania naszej floty realizujemy przede wszystkim z polskimi producentami – zapewnia Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.
Modernizacja 40 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 20 jednostek jest elementem projektów: „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17-00] oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0023/17-00]. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 79 716 861,21 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.
Harmonijny rozwój współpracy
Cieszymy się, że możemy realizować dla PKP Intercity tak różnorodne projekty taborowe – z jednej strony modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych, z drugiej strony unowocześnianie wagonów różnego typu. Warto podkreślić, że modernizacja jest nieco mylącym słowem w tym przypadku, ponieważ realizując projekty dla narodowego przewoźnika korzystamy z naszych bogatych doświadczeń zdobytych podczas budowy nowych pojazdów – mówi Maciej Maciejewski, Członek Zarządu ds. Sprzedaży PESA Bydgoszcz.
Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity, a Konsorcjum PESA Bydgoszcz – ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,017 mld zł brutto. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach Konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia to ponad 540 mln zł brutto.
Dumą napawa nas fakt, że wysoka jakość świadczonych przez nas usług znajduje uznanie zarówno w oczach PKP Intercity, jak i pasażerów, którzy korzystają z unowocześnionych pojazdów. Już niebawem będą mogli korzystać z kolejnych komfortowych pojazdów zmodernizowanych w zakładzie ZNTK w Mińsku Mazowieckim – dodaje Jacek Bilski, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Produkcji ZNTK „Mińsk Mazowiecki”.
Inwestycja PKP Intercity w przyszłe kadry specjalistów
Wraz z inwestycjami w tabor, przewoźnik stawia na edukację młodych. Dzięki współpracy ze szkołami średnimi, szeregi PKP Intercity w następnych latach zasilą dobrze przygotowani do zawodu młodzi pracownicy. Przewoźnik podpisał list intencyjny dotyczący współpracy w zakresie kształcenia z Zespołem Szkół Zawodowych nr 2 im. Powstańców Warszawy w Mińsku Mazowieckim. Planowana współpraca zakłada m.in. odbywania staży, praktyk i zajęć praktycznych przez uczniów Zespołu Szkół w jednostkach organizacyjnych Intercity.
PKP Intercity od kilku lat współpracuje ze szkołami średnimi. Spółka prowadzi wiele działań, których celem jest promocja zawodów kolejowych oraz zachęcenie młodzieży do pracy w szeregach firmy.