Polska, jako pierwsze państwo członkowskie w Unii Europejskiej, w pełni wdrożyła europejski rejestr pojazdów (EVR) i wyłączyła krajowy rejestr pojazdów kolejowych (NVR).
Od 1 lutego br. pojazdy kolejowe w Polsce rejestrowane są wyłącznie poprzez europejski rejestr pojazdów (EVR). Rejestr prowadzi Agencja Kolejowa Unii Europejskiej, ale wnioski składane są nadal do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
Zgodnie z deklaracjami, wszystkie kompletne wnioski złożone do 17 stycznia 2022 r. zostały rozpatrzone przed wyłączeniem krajowego rejestru pojazdów kolejowych. Dodatkowo zrealizowano część wniosków, które zostały złożone po tej dacie, a były szczególnie ważne, dotyczyły nadania numerów EVN. NVR został ostatecznie wyłączony 27 stycznia 2022 r.
Bezproblemowa migracja z bazy krajowej do europejskiej, oraz szybie rozpatrzenie pierwszych wniosków w EVR pokazuje, że w UTK jest nowoczesnym urzędem. Pierwsi w Europie wdrożyliśmy w pełni EVR i pierwsi rozpatrzyliśmy wnioski o zmianę danych i rezerwację oraz nadanie numerów EVN w nowej europejskiej bazie danych. Proces ten poprzedzony był wieloma miesiącami sprawdzania wersji testowych rejestru oraz kilkoma intensywnymi tygodniami poświęconymi na realizację jak największej liczby wniosków dotyczących rejestracji pojazdów w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) – przyznaje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
1 lutego 2022 r. Agencja Kolejowa przekazała informację o uruchomieniu wersji produkcyjnej rejestru EVR. Od 1 tego dnia Prezes Urzędu Transportu Kolejowego rozpatrzył już kilkanaście wniosków o utworzenie kont dla użytkowników (właścicieli taboru, dysponentów oraz podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie), a także rozpatrzył pierwsze wnioski o zmianę danych oraz rezerwację i nadanie numerów EVN.