PESA Bydgoszcz przeprowadzi naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) 59 wagonów serii 152A i 154A, należących do PKP Intercity. Umowę w tej sprawie obie spółki podpisały w trakcie międzynarodowych targów kolejowych InnoTrans w Berlinie. Kontrakt opiewa na kwotę 376 mln zł.
Bydgoski producent taboru szynowego podzieli prace na dwa etapy. W pierwszym z nich zostanie wykonana naprawa na 5. poziomie utrzymania z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych 24 wagonów osobowych typu 152A i 35 wagonów 154A. Podczas drugiego etapu, po 18 miesiącach eksploatacji, wagony przejdą przegląd na 3. poziomie utrzymania
– Bardzo sprawnie realizujemy naszą strategię taborową. Z planowanych na lata 2017-2023 wydatków w wysokości 7 mld zł zakontraktowaliśmy już ponad 6,4 mld zł. W 99 proc. to są umowy z polskimi producentami, z czego bardzo się cieszymy. W 2030 roku chcemy wejść na poziom 88 mln pasażerów rocznie, w czym pomogą nam takie inwestycje, jak ta realizowana we współpracy z bydgoską spółką. Wyremontowane pojazdy będą służyć pasażerom w całej Polsce – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Po wykonaniu naprawy wagony będą przystosowane do prędkości 200 km/h. Zaoferują liczne udogodnienia dla pasażerów, takie jak: WI-FI, indywidualne oświetlenie, nową klimatyzację, dynamiczny system informacji prezentowany na tablicach świetlnych czy nowe drzwi odskokowo – przesuwne. Umowa ma zostać zrealizowana do 2026 roku, a pierwsze wagony z kontaktu zostaną odebrane po 250 dniach od momentu przekazania ich do PESY.
– Bardzo nas cieszy, że PESA Bydgoszcz może rozszerzyć współpracę z PKP Intercity, realizując kolejny już kontrakt. Pokazuje to zaufanie jakim zostaliśmy obdarzeni przez narodowego przewoźnika. Dzięki temu możemy dołożyć własną cegiełkę do powrotu polskiej kolei na dobre tory – dodał Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.
Owocna współpraca PKP Intercity z PESA Bydgoszcz
Podpisana umowa to kolejny przykład udanej współpracy pomiędzy bydgoskim producentem a PKP Intercity. Narodowy przewoźnik odebrał już od PESY 110 zmodernizowanych wagonów typu 111A-20, które przechodziły modernizację wraz z naprawą na piątym poziomie utrzymania. Do parku taborowego spółki dołączy jeszcze 15 takich pojazdów. Zakończenie ich odbiorów, zgodnie z zapisami umowy, planowane jest w drugim kwartale 2023 roku, a wartość całego kontraktu wynosi 540,4 mln zł brutto. W bydgoskich zakładach modernizowane są również składy ED74. Do tej pory spółka odebrała 7 z 14 pojazdów. Wartość całego zamówienia wynosi 275 mln zł brutto, a ostatni zmodernizowany pojazd trafi do PKP Intercity w 2023 roku. Pod koniec 2020 roku PKP Intercity odebrało ostatnie ze 125 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizowała bydgoska PESA. Tym samym zrealizowana została warta blisko 470 mln zł brutto umowa. Z nowoczesnych wagonów korzystają pasażerowie w całej Polsce. Podobnie jak z wielofunkcyjnych wagonów COMBO.
27 mld zł inwestycji w ekologiczną kolej
W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.