Raport z Polski Tabor Wydarzenia

PKP Intercity z planami inwestycyjnymi na rok 2023

W roku 2023 park taborowy PKP Intercity zasilą kolejne nowe lub zmodernizowane pojazdy. Pozwoli to podwyższyć komfort podróży i zwiększyć dostępność komunikacyjną. Narodowy przewoźnik zaprezentował właśnie plany inwestycyjne na najbliższe 12 miesięcy.

Fot. PKP Intercity
Fot. PKP Intercity

PKP Intercity intensywnie realizuje strategię inwestycyjną „PKP IntercityKolej Dużych Inwestycji”. W ostatnim kwartale 2022 roku przewoźnik odebrał pierwsze dwa z dwunastu elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT z siedleckiej fabryki STADLER. W kolejnych miesiącach spółka odbierze kolejne 10 jednostek. Kompletne zamówienie warte jest pół miliarda złotych.

Składy FLIRT posiadają wygłuszenie akustyczne, co podnosi komfort podróży oraz systemy odzyskiwania energii elektrycznej wytworzonej podczas hamowania. FLIRTY zaprojektowano z myślą o ochronie środowiska, bowiem materiały z których zbudowano pojazdy są ekologiczne i podlegają recyklingowi. W nowych zespołach trakcyjnych pasażerowie mogą skorzystać z licznych udogodnień, m.in. klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE czy bezprzewodowego internetu.

Do PKP Intercity dotrą wkrótce także ezt ED74, które modernizuje zakład PESA w Mińsku Mazowieckim. Ostatnie 2 z 14 jednostek ED74 mają zostać odebrane w pierwszym półroczu. Zmodernizowane pojazdy są wyposażane m.in. w klimatyzację, Wi-Fi, dostęp do gniazdka elektrycznego i wzmacniacze sygnału komórkowego. Są też dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a każdy skład oferuje miejsce przeznaczone do przewozu rowerów.

Do marca przewoźnik odbierze także 10 nowych, lekkich lokomotyw manewrowych od CZ Loko. Pojazdy spalinowe IC wykorzysta do pracy manewrowej i zestawienia składów wagonowych na bocznicach.

Lokomotywy od NEWAGU

W 2023 roku park taborowy przewoźnika wzmocnią pierwsze z 10 lokomotyw wielosystemowych z nowosądeckiego Newagu. Umowa została podpisana w październiku 2021 roku, a PKP Intercity ma prawo rozszerzyć zamówienie do 15 pojazdów. Lokomotywy wielosystemowe pojadą nawet 200 km/h, co pozwoli na efektywne wykorzystanie modernizowanych linii kolejowych. Dodatkowo będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskich, lecz również europejskich sieciach kolejowych.

Modernizacja wagonów

Flotę przewoźnika wzmocnią zmodernizowane wagony różnych typów, rozpoczną się bowiem odbiory jednostek unowocześnianych w ramach różnych kontraktów – m.in. w ramach zamówienia na modernizację 90 wagonów z FPS H. Cegielski w Poznaniu oraz umowy na modernizację 14 wagonów 111/112ALux, podpisanej z konsorcjum COMPREMUM i TRANSTRAIN. Park taborowy wzmocnią także pierwsze wagony serii 152A i 154A, które przechodzą naprawy główne na piątym poziomie utrzymania (P5). Prace realizuje PESA Bydgoszcz. Do przewoźnika trafi także 60 wagonów modernizowanych wewnętrznie przez PKP Intercity Remtrak. Działalność zakładu to efekt potężnych inwestycji i modernizacji, które przeprowadziło PKP Intercity w ostatnich latach.

Dodaj komentarz