Złożone i nieprzejrzyste systemy sprzedaży biletów kolejowych to jeden z głównych powodów, dla których wielu Europejczyków rezygnuje z podróży pociągiem. Tak wynika z najnowszego badania opinii publicznej przeprowadzonego przez instytut YouGov na zlecenie organizacji Transport & Environment (T&E). W sondażu wzięło udział ponad 10 tysięcy osób z siedmiu krajów europejskich – Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Polski i Rumunii.

Rezerwacja biletu nadal zbyt trudna
Aż 61% badanych przyznało, że trudności z zakupem biletu online zniechęciły ich do podróży koleją przynajmniej raz. Prawie dwie trzecie użytkowników pociągów dalekobieżnych napotkało problemy przy próbie rezerwacji, co pokazuje, że obecny system nie odpowiada potrzebom pasażerów.
Respondenci wskazali, że najbardziej zależy im na gwarancji połączeń, łatwości rezerwacji oraz widoczności wszystkich typów biletów na stronach internetowych przewoźników i platform sprzedaży. Co istotne, 43% podróżnych dalekobieżnych deklaruje, że korzystaliby z kolei częściej, gdyby proces zakupu biletów był prostszy.
Pasażerowie chcą zmian i większej integracji
Badanie ujawnia silne poparcie dla usprawnień, które mogłyby wprowadzić unijne regulacje. 46% uczestników chciałoby łatwiejszej rezerwacji na różnych platformach, a 42% oczekuje dostępu do szerszej oferty przewoźników w jednym miejscu. Połowa ankietowanych popiera też wprowadzenie gwarancji miejsca w następnym pociągu w przypadku utraty połączenia z powodu opóźnienia – niezależnie od tego, czy chodzi o różnych operatorów.
Co więcej, dla 46% badanych ważne jest, by wyszukiwarki biletów pokazywały również ślad węglowy podróży, a w grupie młodych pasażerów odsetek ten sięga aż 60%.
Propozycje dla Unii Europejskiej
Organizacja Transport & Environment apeluje, by przygotowywany przez Komisję Europejską pakiet Single Ticketing Package stał się przełomem w uproszczeniu podróży koleją. Wśród rekomendacji T&E znalazły się m.in.:
- obowiązek umożliwienia sprzedaży biletów wszystkich przewoźników na różnych platformach,
- wyświetlanie pełnej oferty – także konkurencyjnych operatorów – w systemach rezerwacyjnych,
- obowiązek prezentowania emisji CO₂ w wynikach wyszukiwania,
- oraz zagwarantowanie prawa do kontynuacji podróży w razie opóźnień i utraty przesiadki.
Potencjał dla kolei w Europie
Z badania wynika, że 35% ogółu respondentów i aż 43% podróżnych dalekobieżnych byłoby skłonnych częściej wybierać pociąg, jeśli proces rezerwacji byłby prostszy. To sygnał, że likwidacja barier w sprzedaży biletów mogłaby znacząco zwiększyć udział kolei w transporcie między miastami, wspierając tym samym cele klimatyczne i politykę zrównoważonego transportu w UE.




