Stadler Valencia podpisał kontrakt ze szwajcarsko-szwedzką firmą ABB, na mocy którego zadba ona o opracowanie i wdrożenie technologii trakcyjnej zasilającej ponad 300 nowych pociągów. Umowa opiewa na sporą sumę – wykonawca otrzyma za realizację zadania aż 170 milionów dolarów.
Czym zajmie się ABB?
Zgodnie z treścią komunikatu prasowego przedsiębiorstwa, ABB przyjęło zlecenie od Stadler Valencia na przygotowanie systemów zasilających dla nowych pociągów. Zastosowane w lokomotywach elementy trakcyjne muszą być przy tym energooszczędne, by składy kolejowe spełniały już wysokie wymagania związane z ochroną środowiska i ograniczeniem emisyjności.
Nowe modele pociągów trafią do różnych operatorów i zasilą floty, między innymi, w Hiszpanii, Austrii czy Wielkiej Brytanii. ABB wdroży w tych pojazdach szynowych przekształtniki trakcyjne, a także silniki zasilające własnej marki.
Pociągi, nad zasilaniem których pracuje już szwajcarsko-szwedzka firma, to w znacznej części modele zbudowane na bazie konstrukcyjnej CityLink. Stanowią one świetną hybrydę pomiędzy klasycznie rozumianymi lekkimi pojazdami tramwajowymi, a pociągami podmiejskimi. Jednocześnie technologia trakcyjna, którą oferuje ABB pozwoli, w ramach tego samego kontraktu, zapewnić wydajne zasilanie lokomotywom typowo towarowym.
Systemy trakcyjne ABB
Firma ABB działa w sektorze technologii trakcyjnych i podobnych innowacji wykorzystywanych w transporcie. Głównym celem tej liczącej ponad 130 lat marki jest dostarczanie rozwiązań często niestandardowych, dostosowanych do indywidualnych wymagań klientów. Projektowane systemy i technologie zapewniają wydajność w trakcie użytkowania, a dzięki energooszczędności przyczyniają się także do znacznego minimalizowania kosztów eksploatacji środków masowego transportu.
Do zasilania pociągów marki Stadler ABB wykorzysta opracowane przez siebie systemy trakcyjne, działające pod wspólną nazwą ABB Bordline®. Wszystkie podzespoły należące do tej rodziny technologicznej wykorzystują energię elektryczną pobieraną z linii napowietrznych i przekształcaną do wymaganego poziomu napięcia i częstotliwości – wartości bezpiecznych dla silników trakcyjnych. Ponieważ ABB jest w stanie dostosować swoje produkty do indywidualnych cech pojazdu, w modelach CityLink przetwornice pozwolą na połączenie elektroniki zasilającej w jednej obudowie technicznej. To pozwoli ograniczyć masę własną pociągu, ułatwi w przyszłości serwisowanie i konserwację elementów zasilania.
Systemy trakcyjne ABB zostaną ponadto dostosowana do zakładanych warunków geograficznych tak, by maksymalnie wydłużyć ich żywotność.