Setna wyprodukowana w Indiach lokomotywa Prima T8TM WAG-12B e-Locos została przekazana Indian Railways (IR). W ramach kontraktu o wartości 3,5 mld euro wygranego w 2015 r., Alstom dostarczy 800 w pełni elektrycznych lokomotyw dwusekcyjnych o dużej mocy 12 000 KM (9 MW) zdolnych do przewozu około 6 000 ton z prędkością maksymalną 120 km/godz. Jest to największy projekt bezpośrednich inwestycji zagranicznych w indyjskim sektorze kolejowym.
W roku finansowym 2020-2021 Koleje Indyjskie odnotowały wolumen przewozu towarów na poziomie 1,232 mln ton, co stanowiło 2% wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Wprowadzenie szybszych pociągów pomogło zwiększyć średnią prędkość transportu o 83%, prowadząc do skrócenia czasu przejazdu i wspierając przepływ niezbędnych towarów w czasie pandemii.
Pierwsze lokomotywy Prima T8TM WAG-12B wprowadzono do eksploatacji komercyjnej w maju 2020 r., zmieniają obraz ciężkiego transportu towarowego w Indiach. Wdrożono je do eksploatacji na głównych trasach towarowych, w tym w dedykowanych korytarzach towarowych. Do tej pory przejechały już blisko 5 milionów kilometrów, przewożąc szeroką gamę towarów, jak węgiel, cement, zboża, nawozy, produkty petrochemiczne, minerały oraz przesyłki pocztowe.
Dyrektor Zarządzający w Alstom Indie Alain Spohr nie krył zadowolenia z powodu przekazania przewoźnikowi pojazdu:
– pomimo wyzwań stawianych przez COVID-19, udało nam się z powodzeniem wyprodukować i dostarczyć 100. e-Locos do Kolei Indyjskich w mniej niż rok. Nasza udana współpraca z Kolejami Indyjskimi toruje drogę do wprowadzania zaawansowanych innowacji i technologii. – Alstom jest zaangażowany w dostarczanie bezpiecznych, niezawodnych i wydajnych rozwiązań na potrzeby rewolucyjnej podróży Kolei Indyjskich w kierunku stworzenia pierwszej na świecie w 100% ekologicznej kolei – dodał.
Lokomotywy Prima T8TM WAG-12B e-Locos są budowane w jednym z największych w Indiach zintegrowanych zakładów produkcyjnych typu greenfield w Madhepura (Bihar). Rozciągający się na 250 akrach teren przemysłowy jest zbudowany zgodnie z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa i jakości. Zakładana zdolność produkcyjna zakładu to 120 lokomotyw rocznie, a udział własny Alstomu stopniowo osiągnął ponad 85%. Dzięki produkcji lokomotyw e-Locos w Indiach, kraj ten są stał się szóstym na świecie produkującym lokomotywy o dużej mocy.
Projekt obejmuje również utworzenie dwóch supernowoczesnych baz serwisowych w Saharanpur (Uttar Pradesh) i Nagpur (Maharashtra). Wyposażonych w najnowsze technologie i możliwości pozwalające przewidywać awarie, umożliwiając tym samym predykcyjne utrzymanie najbardziej zaawansowanych indyjskich lokomotyw towarowych przy znacznie niższych kosztach. Baza w Saharanpur jest obecnie czynna i mieści “Centrum Szkoleniowe” wyposażone w symulator lokomotywy i inteligentne sale edukacyjne, pozwalające doskonalić umiejętności maszynistów i pracowników kolei. Do tej pory przeszkolono ponad 500 maszynistów z Kolei Indyjskich, a planuje się szkolenie kolejnych 500 rocznie. Baza w Nagpur zacznie funkcjonować w przyszłym roku.