Inwestycje Tramwaje

Bydgoszcz: nowa linia tramwajowa połączy rondo Kujawskie z ul. Bielicką

Bydgoszcz projektuje nową linię tramwajową, która połączy rondo Kujawskie z pętlą przy ul. Bielickiej. Inwestycja możliwa jest dzięki wsparciu funduszy unijnych.

Tramwaj PESA Swing na torze odstawczym w ul. Solskiego. Wkrótce pobiegnie tu nowa linia tramwajowa (fot. Polska Izba Kolei)
Tramwaj PESA Swing na torze odstawczym w ul. Solskiego. Wkrótce pobiegnie tu nowa linia tramwajowa (fot. Polska Izba Kolei)

Zielone torowiska oraz porośnięte roślinnością przystanki to pierwsze zapowiedzi rozwiązań planowanych na nowej linii tramwajowej w Bydgoszczy. Dla Magistratu to inwestycja priorytetowa.

– Budowa linii z ronda Kujawskiego wzdłuż ul. Solskiego wraz z pętlą na wysokości ul Bielickiej to priorytetowa inwestycja związana z rozwojem sieci tramwajowej –  podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Prace postępują zgodnie z planem. Do końca roku powinniśmy dysponować kompletną dokumentacją i pozwoleniami. Wcześniej zapewniliśmy też finansowanie tej inwestycji z wykorzystaniem środków europejskich z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). W przyszłym roku zlecamy prace budowlane.

 

Projekt tworzy dla miasta firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. To właśnie ona złożyła najkorzystniejszą ofertę w ogłoszonym przez Bydgoszcz przetargu. Na swoim koncie spółka ma wiele tego typu realizacji.

– Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku – mówi dyrektor ds. zarządzania projektami w firmie Progreg Grzegorz Rychel  – Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura. Fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy będą poszerzone z wydzielonymi pasami do skrętu. Na skrzyżowaniach zaprojektowaliśmy sygnalizacje świetlne. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy dodatkowe przejście dla pieszych na wysokości centrum handlowego Kaufland. Skróci to wielu pieszym drogę na zakupy.

Wyzwania nowej linii

Trasa tramwajowa między rondem Kujawskim, przez ul. Solskiego do pętli na ul. Bielickiej była wyzwaniem dla projektantów. Dlaczego?

Chodzi przede wszystkim o różnicę wysokości terenu między rondem Kujawskim a T. Lenartowicza. Udało się tak zaprojektować inwestycję, by nie stosować dodatkowej infrastruktury w postaci murów oporowych lub obniżania przyległych jezdni.

– Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana za skrzyżowaniem ulic Solskiego z Bielicką – mówi Grzegorz Rychel. – Tam będzie znajdowała się też sporych rozmiarów podstacja trakcyjna. Część blaszanych garaży  ulegnie likwidacji. Projektujemy torowisko między jezdniami aż do ul. J. Kossaka. Za ul. I. Skorupki torowisko się zakończy ślepo, a ulica zostanie zwężona do 1 jezdni. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach, aż do ronda Grunwaldzkiego. Wprowadzamy już na etapie projektowania wiele innowacyjnych rozwiązań. Wszystkie wiaty przystankowe na tym odcinku zaplanowaliśmy  z zielonymi dachami i stelażami do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką.  W torowisku uwzględniamy zielone maty rozchodnikowe, które są łatwe w utrzymaniu i zielone od lata do zimy.

Ograniczony hałas i rowerowy parking

W ramach prac projektowych zaplanowane zostały też:

  • elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne;
  • zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej
  • zintegrowane sygnalizacje świetlne na głównym ciągu ul. L. Solskiego.

Dokumentacja wraz z decyzjami środowiskową i ZRID gotowa ma być na koniec 2024 r.

Źródło: bydgoszcz.pl.

Dodaj komentarz