Wywiady

Cel: rozwój międzynarodowych przewozów kolejowych

RK: Zatrzymajmy się na chwilę  przy temacie przewozów kolejowych  pomiędzy Europą a Azją.  Jednym z ważniejszych wydarzeń  ubiegłego roku była inauguracja  działalności Nowego Jedwabnego  Szlaku. Jak ocenia Pan tę  współpracę? Jakie są perspektywy  rozwoju Nowego Jedwabnego  Szlaku?

TS: Nowy Jedwabny Szlak (NJSZ)  jest to koncepcja nowego Paneuroazjatyckiego  (a w przyszłości  międzykontynentalnego) systemu  transportowego promowanego  przez Chiny we współpracy  z Kazachstanem, Rosją i innymi  krajami. Idea NJSZ oparta jest  na historycznym przykładzie starożytnego  Jedwabnego Szlaku  istniejącego od II roku p.n.e. i będącego  jedną z najważniejszych  tras starożytności i średniowiecza.  Obecny NJSZ jest istotną częścią  strategii Chin we współczesnym  świecie. NJSZ ma nie tylko zbudować  najbardziej dogodne i szybkie  trasy tranzytowe przez centrum  Euroazji, ale także wesprzeć rozwój  gospodarczy Chin i krajów  ościennych oraz stworzyć nowe  rynki zbytu dla towarów chińskich.  Państwo Środka promuje projekt  NJSZ nie tylko jako reaktywację  starożytnego szlaku, drogi transportu  między Wschodem i Zachodem,  ale również jako instrument  przekształcenia całego euroazjatyckiego  modelu handlowo-gospodarczego,  w pierwszej kolejności  Centralnej i Środkowej Azji.  Chińczycy nazywają tę koncepcję  „Jeden pas i jedna droga”. Ta koncepcja  obejmuje wiele projektów  infrastrukturalnych, które powinny  opleść całą planetę. Projekt  światowego systemu korytarzy  transportowych łączy Australię i Indonezję,  całą Średnią i Wschodnią  Azję, Bliski Wschód, Europę,  Afrykę i przez Amerykę Łacińską  dociera do USA. Wśród projektów  w ramach NJSZ planuje się  linie kolejowe i drogi, trasy morskie  i powietrzne, rurociągi i linie  przesyłu energii i całą odpowiednią  infrastrukturę. Skromnie oceniając  NJSZ obejmie 4,4 mld ludzi, tj. ponad  połowę ludzkości.  Aktywizacja współpracy Polski  z Chinami doskonale wpisuje się  w ideę rozwoju Nowego Jedwabnego  Szlaku i korytarzy transportowych  OSŻD, wśród których korytarz  Nr 1 odgrywa zasadniczą  rolę.

RK: A jak ocenia Pan rozwój i znaczenie  polskiej kolei na tle kolei  zagranicznych?

TS: Położenie geograficzne Polski  zapewnia wiodąca rolę w ruchu  miedzy Europą i Azją. Polska znajduje  się na styku dwóch systemów  kolejowych (1435 mm i 1520 mm)  i jest głównym ogniwem kolejowego  korytarza OSŻD Nr 1, łączącego  Chiny i Europę. Prawie  wszystkie trasy pociągów z Chin  do Europy przechodzą przez terytorium  Polski – są to pociągi  „China Railway Express” jadące  z Chin do Niemiec, Francji, Hiszpanii  i innych krajów, a od stycznia  również do Wielkiej Brytanii.  Ta trasa przez Polskę zapewnia  krótki czas dostawy (15–17 dni  ze wschodnich Chin do Hiszpanii  i Wielkiej Brytanii), niskie taryfy  i bezpieczeństwo przewozu  ładunków.  Dzięki temu Polska przyciąga  coraz więcej tranzytu międzynarodowego,  zwiększając obroty  w ruchu pasażerskim i towarowym.  Za 2015 rok wynosiły one  ponad 30 mln. pasażerów i 10 mln  ton towarów.  Wzrasta ilość pociągów kontenerowych  z częściami zapasowymi  do samochodów i innymi ładunkami  przewożonymi z Zachodu  na Wschód, m.in. na Białoruś,  do Rosji, Kazachstanu i innych  krajów.

Dodaj komentarz