Tramwaj do Dworca Zachodniego w Warszawie to już nie tylko plany. Wkrótce rozpocząć ma się budowa odcinka, stanowiącego część przecinającej miasto linii tramwajowej łączącej Wilanów z Wolą. Podróżni, wysiadający z pociągów, skorzystają z przystanków tramwajowych, zlokalizowanych w zbudowanym pod dworcem tunelu.
Przetarg na budowę trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego początkowo wygrało konsorcjum firm Balzola Polska i Lantania, jednak jeden z oferentów biorących udział w przetargu odwołał się od decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej.
Ponowny wybór oferty
Tramwaje Warszawskie dokonały ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na budowę trasy tramwaju od stacji Warszawa Zachodnia do węzła z ul. Grójecką. Pierwotnie dokonany wybór został unieważniony w wyniku wniesionego odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Przyczyną unieważnienia było ujawnienie podczas postępowania odwoławczego nowych okoliczności dotyczących doświadczenia osoby skierowanej do realizacji zamówienia przez wybranego wykonawcę. W wyniku ponownego badania i oceny jako najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum ZUE S.A. i FABE Polska sp. z o.o., które zaoferowało cenę 362 628 mln zł.
Podpisanie umowy będzie możliwe po zakończeniu procedur formalnych – m. in. jeśli nie wpłyną żadne odwołania oraz po przeprowadzeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Przebieg trasy tramwajowej
Linia tramwajowa swój początek będzie miała w tunelu pod dworcem Warszawa Zachodnia. Stamtąd pasażerowie pojadą w stronę ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Następnie tramwaj wjedzie na ul. Szczęśliwicką i istniejącą już sieć przy skrzyżowaniu z ul. Grójecką. Zgodnie z zapewnieniem Magistratu, przejazd z ul. Grójeckiej na dworzec Warszawa Zachodnia będzie wynosił jedynie 5 minut, a ze stacji metra Politechnika – 15 minut.
Budowa tunelu pod Parkiem Pięciu Sióstr poprowadzona będzie tak, by nie uszkodzić znajdującej się tam zieleni. Możliwe będzie to dzięki działaniom z przeszłości. W trakcie projektowania terenu uwzględniono podziemną trasę tramwajową i, w wybranych miejscach, nie posadzono żadnych drzew i większych krzewów. Odcinek prowadzący do dworca będzie częścią dłuższej trasy tramwajowej Wola – Wilanów. W ramach tego projektu powstaje już tramwaj na Kasprzaka oraz tramwaj do Wilanowa wraz z pobocznymi (tramwajem na Stegny oraz na Gagarina). Wkrótce zacznie się także budowa tramwaju na Rakowieckiej. W planach projektowych jest już kolejny odcinek – tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego oraz częściowo podziemny tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni.
Przystanki
Zgodnie z założeniami, przystanek podziemny powstanie po południowej stronie dworca Warszawa Zachodnia, pomiędzy peronami a Al. Jerozolimskimi. Będzie się różnił od metra niższymi peronami. Według planów perony tramwajowe mają być bardzo blisko peronów Warszawskiej Kolei Dojazdowej, czyli na poziomie -2. Pomyślano również o wygodzie pasażerów. Miasto zapewni ruchome schody, dzięki czemu podróżni nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z pociągu do tramwaju.