Zamiast dachu przewieszonego nad frontem terminala, co przewidywał projekt koncepcyjny, architekci zaproponowali arkadę opartą na słupach stanowiącą lepsze zabezpieczenie wejść przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Zmiana głównych elementów nośnych przekłada się na zmniejszenie ilości stali potrzebnej do wykonania konstrukcji.
Projekt CPK zakłada integrację kilku rodzajów transportu – lotniczego, kolejowego i autobusowego. Inwestor przewiduje, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami.
Podziemny dworzec kolejowy CPK przy terminalu. Nawet połowa pasażerów może dojeżdżać na lotnisko pociągiem. Źródło: Foster + Partners
Na życzenie spółki CPK projektanci wdrożyli zmiany zwiększające komfort użytkowników dworca autobusowego. W ich wyniku poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych jest bezpośrednio połączona z budynkiem dworca kolejowego, co ułatwi przemieszczanie się pasażerów.
Zarówno zadaszenia stanowisk autobusowych, jak też poczekalnia, będą mogły być w przyszłości modułowo rozbudowywane.
Firma Foster + Partners, czyli lider konsorcjum master architekta, była odpowiedzialna za projektowanie lotnisk m.in. w Pekinie i Hongkongu, stworzyła masterplan dla Terminalu 2 na Heathrow w Londynie, jest w trakcie budowy lotnisk w Kuwejcie i Kambodży, a obecnie – wspólnie z NACO i Buro Happold – jest zaangażowana w projektowanie m.in. Lotniska Króla Salmana w Rijadzie.
Poza działaniami master architekta w CPK trwają też inne prace projektowe, które są wzajemnie skoordynowane.
Firma Dar z grupy Sidara z siedzibą w Dubaju, czyli generalny projektant inżynierii lądowej CPK (Master Civil Engineer), kończy dokumentację koncepcyjną m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg przylotniskowych wraz z budynkami technicznymi w ich sąsiedztwie. Ponadto opracowuje projekt robót budowlanych dla tunelu kolejowego pod lotniskiem.
W opracowaniu jest też dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających (Support Infrastructure Engineering). W ramach tej puli projektów firma JSK Architekci prowadzi zaawansowane prace nad projektem wieży kontroli ruchu lotniczego, a konsorcjum AKE Studio, APA i Tequm dla budynków służb ratowniczo-gaśniczych.
Projekt CKOL
Spółka CPK podpisała też umowę z konsorcjum PIG Architekci i GMT na zaprojektowanie Centrum Kontroli Operacji Lotniczych.
Strefa komercyjna terminalu w rejonie pirsów centralnych. Źródło: Foster + Partners:
Jednocześnie w trybie dialogu konkurencyjnego toczy się postępowanie na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu (BHS) dla Lotniska CPK. Na potrzeby nowoczesnej sortowni bagażu powstanie m.in. ponad 11 km taśmociągów bagażowych. System będzie umożliwiał niezawodny i szybki transport bagażu, w tym w szczególności transferowego, oraz maksymalne skrócenie czasu wydawania bagażu po przylocie.
Spółka CPK zakłada, że do końca 2024 r. uzyska od Wojewody Mazowieckiego decyzję lokalizacyjną, po otrzymaniu której możliwe będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowę lotniska.
Obecnie na terenie przygotowywanej budowy inwestor kontynuuje rozbiórki budynków i organizuje przeprowadzki. Prace odbywają się na terenach, które zostały wykupione w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN).