Centralny Port Komunikacyjny (CPK) rozstrzygnął przetarg na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Łodzi. To kluczowy krok w realizacji nowoczesnego połączenia kolejowego, które ma znacząco skrócić czas podróży pomiędzy największymi miastami Polski.

PORR oficjalnym wykonawcą tunelu
W wyniku przetargu wyłoniono wykonawcę – konsorcjum firm z liderem PORR. Oferta tego wykonawcy została oceniona jako najkorzystniejsza spośród pięciu złożonych propozycji. To właśnie ta firma odpowiedzialna będzie za realizację jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.

Parametry techniczne tunelu
Tunel będzie miał długość około 4,6 km oraz średnicę 14 metrów. Zostanie wydrążony przy użyciu specjalistycznej maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), a jego wnętrze pomieści dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach. Maksymalna prędkość przejazdu przez tunel wyniesie 160 km/h. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunel kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce.
Harmonogram realizacji
Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 48 miesięcy na realizację inwestycji. Rozpoczęcie robót planowane jest jeszcze w 2025 roku – po rozpatrzeniu ewentualnych odwołań od decyzji przetargowej. CPK zapewnia, że dokumentacja projektowa jest gotowa, a przygotowania do rozpoczęcia budowy są zaawansowane.
Nowe możliwości dla Łodzi i całej Polski
Tunel w Łodzi to strategiczny fragment tzw. „igreka” – nowej linii KDP nr 85, która połączy Warszawę, CPK, Łódź, a docelowo także Wrocław i Poznań. Według planów linia do Warszawy i CPK będzie gotowa do 2032 roku, natomiast połączenia do Wrocławia i Poznania mają ruszyć do 2035 roku. Dzięki temu mieszkańcy Polski zyskają dostęp do szybkiej, bezpiecznej i nowoczesnej kolei, która skróci czas podróży i zwiększy konkurencyjność transportu kolejowego.

Współpraca z PKP PLK i bezpieczeństwo mieszkańców
Inwestycja CPK jest skoordynowana z budową tunelu średnicowego PKP PLK. Oba projekty mają wspólnie poprawić dostępność komunikacyjną miasta i regionu. Dla zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców, CPK zleciło wykonanie ekspertyz technicznych budynków zlokalizowanych w sąsiedztwie przyszłego tunelu. Przeprowadzi je firma Albraco, wykonując ok. 70 analiz, które pomogą w identyfikacji potrzebnych zabezpieczeń.
Znaczenie inwestycji w kontekście europejskim
Budowa tunelu CPK w Łodzi to nie tylko lokalna inwestycja – to również część transeuropejskiego korytarza transportowego Morze Północne – Morze Bałtyckie w ramach sieci TEN-T. Projekt przyczyni się do integracji Polski z europejską siecią szybkich kolei oraz zwiększy atrakcyjność kraju jako punktu tranzytowego w regionie.