Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

CPK z południowokoreańskim wsparciem strategicznym

Wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK:

– Dzisiejsza uroczystość to przełomowy moment dla projektu CPK, a także pozytywna informacja dla całej polskiej gospodarki. Zainaugurowaliśmy współpracę nie tylko między portami lotniczymi, ale także na poziomie międzyrządowym. Choć są to działania na wysokim szczeblu dyplomatycznym i administracyjnym, poprowadzimy je tak, aby ich korzyści odczuł każdy polski obywatel.

 

Byeon Chang-Heum, minister ds. ziemi, infrastruktury i transportu nie ukrywał wielkich nadziei związanych z rozpoczynającą się współpracą:

–  Mam nadzieję, że dzisiejszy list intencyjny doprowadzi do zwiększenia wymiany gospodarczej i współpracy obu krajów w różnych sektorach, a zwłaszcza do znaczącej współpracy w zakresie infrastruktury publicznej, w tym lotniskowej, drogowej, kolejowej i planowania przestrzennego.

 

Mikołaj Wild, prezes CPK:

– Cieszę się, że mamy na pokładzie przedstawicieli Portu Lotniczego Incheon. Jest to jeden z głównych portów przesiadkowych w Azji i jedno z najlepiej zorganizowanych lotnisk świata. Jest to dla CPK absolutnie kluczowy doradca, swoista „druga para oczu”, która będzie wsparciem w podejmowaniu najważniejszych decyzji planistycznych i pomocą w opracowaniu i odbiorze specjalistycznej dokumentacji przedprojektowej.

 

Głos zabrał także Kim Kyung-Wook, prezes lotniska Incheon:

– To wielki zaszczyt być doradcą strategicznym projektu CPK o ogromnym znaczeniu symbolicznym dla polskiej gospodarki i dla przemysłu lotniczego. Dołożymy wszelkich starań, aby pomyślnie wypełniać swoją rolę w tym projekcie, wykorzystując całą naszą wiedzę i know-how, aby w przyszłości stać się partnerem strategicznym.

 

Incheon to główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej. Zajmuje czwarte miejsce na świecie w aktualnym rankingu Skytrax, prestiżowym zestawieniu najlepszych portów przesiadkowych świata. Lotnisko zostało otwarte w 2001 r. Decyzja o jego budowie zapadła po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r. w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo.

Lotnisko Incheon było budowane etapami. W fazie pierwszej powstały dwie równoległe drogi startowe (po 3 750 m długości każda), a port miał przepustowość 30 mln pasażerów i 1,7 mln ton towarów rocznie. W wyniku dynamicznego rozwoju rynku rząd Korei Południowej wdrażał kolejne etapy rozbudowy. W 2019 r. – przed wybuchem pandemii COVID-19 – Incheon obsłużył ponad 71 mln pasażerów i 2,7 mln ton towarów.

Według dotychczasowych założeń, Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie posiadał dwie drogi startowe o długości 4 000 m każda i możliwość obsłużenia do 45 mln pasażerów (ta wartość będzie jeszcze potwierdzania w trakcie przygotowań do master planu lotniska). Przepustowość CPK będzie można zwiększać poprzez kolejne inwestycje, pod które zostanie zabezpieczona rezerwa terenowa.

Incheon znajduje się na wyspie Yeongjong, 52 km od centrum Seulu. CPK zostanie zbudowany 37 km od centrum Warszawy. W przypadku Incheon stacja kolejowa znajduje się obok głównego budynku terminalu i umożliwia wygodny dojazd do centrum Seulu. Pasażerowie mogą skorzystać z pociągów ekspresowych, które  zatrzymują się tylko na lotnisku Incheon i w Seulu (taki przejazd trwa ok. 40 minut). CPK będzie posiadał stację kolejową zintegrowaną z portem lotniczym. Planowany czas podróży pociągiem z postojem na CPK i w centrum Warszawy to ok. 15 minut.

Dodaj komentarz