Pasażer Raport z Polski

Czy Portal Pasażera będzie podawać pozycje pociągów w czasie rzeczywistym?

Na stronie głównej Portalu Pasażera, spółka PKP PLK czasowo wyłączyła z użytku zakładkę “Pociągi na mapie”. Czy jest to już sygnał, że niedługo PLK wprowadzi tak oczekiwany przez podróżnych system podglądu pozycji danego składu w czasie rzeczywistym?

(fot. Portal Pasażera)
(fot. Portal Pasażera)

Taka opcja stanowiłaby wygodną i przydatną możliwość, dzięki której pasażerowie mogliby lepiej planować swoje podróże, a do tego dokładnie wiedzieliby, jakie są aktualne opóźnienia składów. Do tej pory Portal Pasażera niestety często podawał błędne informacje tego rodzaju, doprowadzając nawet do sytuacji, w której pociąg oznaczony jako spóźniony odjechał ze swojej stacji o czasie.

O kwestię pokazywania pociągów w czasie rzeczywistym zapytała w swojej interpelacji poselskiej Paulina Matysiak.

Co jest potrzebne do „śledzenia” pociągu?

W odpowiedzi na wspomnianą interpelację poselską odpowiedział Andrzej Bittel z Ministerstwa Infrastruktury. Zgodnie z jego słowami PKP PLK są zainteresowane możliwością bieżącego śledzenia pociągów. Do tego celu musi jednak pobierać dane pochodzące z urządzeń GPS montowanych w pojazdach. A są to składy różnych przewoźników, zatem każdy z nich zgodnie musiałby udostępniać dane lokalizacyjne. Wcześniej operatorzy kolejowi muszą także taki sprzęt zamontować w swoich pociągach.

Zakładka „Pociągi na mapie”, z której do niedawna mogli korzystać użytkownicy Portalu Pasażera pokazywała bieżące położenie pociągów tylko w formie orientacyjnej. Na podstawie ogólnie dostępnych danych dotyczących opóźnień czy awarii szacuje się aktualną pozycję składu.