Równolegle do działań w zakresie badań i rozwoju realizujemy szkolenia i warsztaty dotyczące zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją.
Warunkiem koniecznym, aby realizować cele i zadania związane z SI, jest inwestowanie w kompetencje zespołu. Nawet najpotężniejsza infrastruktura i najnowocześniejsze modele i algorytmy nie zapewnią oczekiwanych rezultatów bez odpowiednio wykwalifikowanych kadr, zdolnych do rozmów z ekspertami, odpowiedzialnych za wdrażanie rozwiązań sztucznej inteligencji. Jednym z przykładów działań podejmowanych w tym kierunku jest powołanie zespołu pracującego nad wykorzystaniem potencjału w zakresie analizy danych i rozwoju sztucznej inteligencji w ramach Kolejowego Laboratorium Analizy i Inżynierii Danych.
Jakie są kluczowe priorytety strategiczne PKP S.A. na najbliższe lata w kontekście modernizacji infrastruktury kolejowej i poprawy jakości usług dla pasażerów?
PKP S.A. jako spółka holdingowa odgrywa kluczową rolę w koordynacji rozwoju kolei w Polsce, dlatego nasze priorytety strategiczne na najbliższe lata obejmują działania w czterech ściśle powiązanych obszarach: modernizacji infrastruktury, podniesieniu jakości usług dla pasażerów, bezpieczeństwa oraz zrównoważonego rozwoju w odpowiedzi na wyzwania klimatyczne.
Dla mnie osobiście kluczowe jest to, żeby każdy z tych priorytetów przekładał się bezpośrednio na realne doświadczenie pasażera – komfort podróży, dostępność usług i poczucie bezpieczeństwa.
Po pierwsze – modernizacja i budowa infrastruktury. Oczywiście zadanie to w głównej mierze leży w gestii PKP PLK S.A., niemniej PKP S.A. kontynuuje zapoczątkowane już przed Euro 2012 inwestycje w infrastrukturę dworcową. Wykorzystując nieruchomości PKP S.A., wspólnie z PKP PLK S.A., budujemy także nowe parkingi przy dworcach i przystankach kolejowych. Z uwagi na to, że działamy w całym kraju, zarówno w największych aglomeracjach, jak i w wielu mniejszych, a nawet najmniejszych miejscowościach ważną rolę odgrywa także współpraca z samorządami. Dzięki niej możemy lepiej zagospodarować dworce i inne nieruchomości kolejowe. Poprzez długoterminowy najem czy przekazywanie nieruchomości samorządom budynki dworce i tereny wokół nich zyskują nowe funkcje i lepiej służą lokalnym społecznościom.
Po drugie – jakość usług i doświadczenie pasażera. Skupiamy się na tym, by podróż koleją była komfortowa, przewidywalna i bezpieczna. To oznacza cyfryzację usług (np. bilety zintegrowane i zintegrowane systemy informacji pasażerskiej), standaryzację jakości obsługi oraz tworzenie przyjaznej i dostępnej infrastruktury, dostępnej dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Staramy się także zapewnić adekwatną do potrzeb ofertę usługową na dworcach. Na wybranych dworcach rozpoczęliśmy tworzenie stref usług dla pasażerów, w których skład wchodzą m.in. biletomaty, automaty z napojami i przekąskami, stanowiska do ładowania urządzeń mobilnych, bankomaty oraz paczkomaty.
Trzecim kluczowym filarem jest bezpieczeństwo. Obok standardów technicznych i zabezpieczeń infrastruktury, inwestujemy w nowoczesne systemy nadzoru, szkolenia służb ochrony kolei oraz współpracę z instytucjami państwowymi w zakresie reagowania kryzysowego i ochrony infrastruktury krytycznej.