Dodatkowo prowadzimy prace związane z pilotażowym wdrożeniem Biletomatu Uniwersalnego Zarządcy Dworców Kolejowych, a w ostatnim czasie rozpoczęto projekt ATO (ang. Automatic Train Operation), którego zakres ma objąć stworzenie pilotażowego odcinka podmiejskiej linii kolejowej obsługiwanej przez pociągi autonomiczne.
Kolej przez 200 lat swojego istnienia była synonimem nowoczesności, awangardą pewnych rozwiązań. Oczywiście początkowy okres przemian w Polsce nie wpłynął pozytywnie na rozwój kolei, ale od wejścia Polski do Unii Europejskiej widzimy zdecydowany progres, szczególnie w obszarze taboru, digitalizacji procesu zakupu biletów kolejowych, czy w trudnych do realizacji i kosztochłonnych zmianach infrastrukturalnych. Kolej jest przyszłością transportu, wobec czego nie może być bierna w obszarze R&D i tutaj widzą dużą rolę PKP S.A. jako podmiotu koordynującego i agregującego pomysły badawczo-rozwojowe w sektorze kolejowym.