Deutsche Bahn, rząd federalny i rządy poszczególnych landów zainwestują łącznie 12,7 mld euro w niemiecką sieć kolejową w 2021 r. Szacuje się, że w ujęciu bezwzględnym, będzie to najwyższa kwota zainwestowana kiedykolwiek w rozbudowę, modernizację i utrzymanie sieci kolejowej u naszego zachodniego sąsiada, w przeciągu roku kalendarzowego.
Prace mają objąć 1900 km torów, około 670 stacji i 140 mostów. Wymienione działania wchodzą w skład programu pod nazwą „Nowa sieć dla Niemiec”, który ma na celu przygotowanie krajowej sieci kolejowej do Deutschlandtakt – wysoce skoordynowanego, ogólnokrajowego rozkładu jazdy. Realizowana strategia opiera się na czterech filarach, które dotyczą: zatrudniania nowych pracowników; zwiększenia udziału cyfrowych narzędzi do budowy i planowania; konserwacji predykcyjnej – wydłużenia okresu eksploatacji sprzętu i zapobieganie jego awariom; cyfryzacji kolei.
Ronald Pofalla, dyrektor ds. Infrastruktury w Deutsche Bahn, powiedział:
– Budujemy w Niemczech nową sieć i kładziemy podwaliny pod Deutschlandtakt. Kolej jest kluczowym elementem transformacji klimatycznej. Dlatego inwestujemy tak dużo, jak nigdy wcześniej i zwiększamy szybkość remontów i przepustowość sieci.
Deutsche Bahn zwiększy łączną liczbę pracowników o 2000 nowych inżynierów i kierowników budowy oraz 1700 pracowników utrzymania ruchu w 2021 roku. Przewoźnik planuje zwiększyć zatrudnienie osób z kwalifikacjami do zarządzania stacjami o około 20%.
Przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowanych Deutsche Bahn chce w przyszłości realizować duże projekty nawet o 25% szybciej i wydajniej. Pomocą w tej sferze ma być m.in. modelowanie informacji o budynku (BIM). Ponadto czynnikami wpływającymi na tempo realizowanych zdań mają być ustawa o przyspieszaniu planowania i wczesne konsultacje społeczne.
Szybkie trasy, takie jak linia Hanower-Würzburg, zostaną wyposażone w około 1300 inteligentnych czujników. Czujniki te pozwolą Deutsche Bahn na wykonywanie konserwacji zapobiegawczej, czyli przed wystąpieniem usterki. W 2020 roku Deutsche Bahn udało się uniknąć prawie 5 tys. usterek dzięki tej inteligentnej technologii.
W celu dalszej cyfryzacji kolei w Niemczech, pierwsze odcinki kolejowego korytarza towarowego Ren-Alpejski zostaną wyposażone w europejski system sterowania pociągiem i cyfrową blokadę w Bawarii. W październiku w Hamburgu pierwsze pojazdy będą jeździć w sposób wysoce zautomatyzowany w zdigitalizowanej części miejskiej sieci kolei miejskiej S-Bahn.