Publikacje Firm

Dobór właściwego zakresu badań kontrolnych olejów silnikowych na przykładzie lepkości kinematycznej

Analizując powyższe dane można zauważyć, że oleje wielosezonowe (zwłaszcza te w wyższej klasie jakościowej) mogą już na starcie nie mieścić się w limitach kwalifikujących do dalszej eksploatacji, jeśli brać pod uwagę lepkość w 50°C, nawet w przypadku świeżego oleju, o właściwej dla danego pojazdu klasie lepkości SAE. Przykładowo przedstawione oleje wielosezonowe, pomimo, iż ich lepkość w 100°C mieści się na normalnym poziomie mogą być zdyskwalifikowane jeśli brać pod uwagę lepkość w 50°C (jak przedstawiono w Tabeli 2). Należy rozważyć zasadność stosowania tego kryterium.

Niewłaściwy (dla danego pojazdu oraz typu oleju) zakres badań, może skutkować generowaniem niepotrzebnych kosztów. Jeśli na  podstawie źle dobranych parametrów badań podjęta zostanie decyzja o przeprowadzeniu wymiany oleju będącego faktycznie w dobrej kondycji, użytkownik nie tylko narazi się na utratę środków finansowych potrzebnych na wymianę oleju, ale także na koszty związane z przestojem taboru.

Warto, zawsze, omówić zakres potrzebnych badań, a następnie dobrać najbardziej optymalny ich pakiet, w porozumieniu ze specjalistami – certyfikowanymi diagnostami. Praktycy, którzy na co dzień opiniują dziesiątki wyników badań analiz olejowych próbek pochodzących z maszyn i urządzeń, w sposób profesjonalny, mogą udzielić porad przydatnych do wieloletniego i bezawaryjnego użytkowania taboru kolejowego. W tym miejscu należy też zaznaczyć, że opiniowane wyniki badań powinny być akredytowane – przeprowadzone w laboratorium posiadającym akredytację wg ISO 17025.
Wówczas są niepodważalne i honorowane przez producentów silników czy ubezpieczycieli.

Laboratorium Diagnostyki Olejowej
Ecol Sp. z o.o.
ul. Podmiejska 71A
44-207 Rybnik
www.analizyolejowe.pl
TEL.: +48 32 450 31 11
E-MAIL: laboratorium@ecol.com.pl

Dodaj komentarz