Raport z Polski Wydarzenia

Dolny Śląsk wygra z wykluczeniem transportowym?

Jak może wyglądać dolnośląski transport publiczny w zakresie nowych tras kolejowych i autobusowych? O tym mówili w trakcie konferencji prasowej „Spójny region – Dolny Śląsk bez wykluczenia transportowego. Przyszłość transportu publicznego regionalnego w zakresie nowych tras kolejowych i autobusowych” Patryk Wild oraz Iwona Budych z Koalicji Samorządowej OK Samorząd.

W trakcie konferencji prasowej w Legnicy omówiono m.in. nowe połączenia kolejowe łączące miejscowości, do których obecnie pociągi nie dojeżdżają; utworzenie autobusowych linii dowozowych z prawdziwego zdarzenia; ujednolicona i atrakcyjna dla pasażera taryfa z zasadą „gwarancji najniższej ceny” oraz przeprowadzenie w wybranych gminach pilotażu innowacyjnego transportu publicznego organizowanego na zlikwidowanych liniach kolejowych (minibusy autonomiczne oraz system dedykowanych rozwiązań rowerowych).

– Transport publiczny na Dolnym Śląsku już za kilka lat ma szansę wyglądać tak jak na załączonym schemacie sieci kolejowej. Obliczyliśmy, że ponad 250 tysięcy osób w 20 miastach i 9 gminach zostanie objętych kolejową obsługą transportową. To realna odpowiedź na redukcję białych plam transportowych na mapie Dolnego Śląska – mówił Patryk Wild.

 

Jak zaznaczył Wild, uruchomione powinny zostać wszystkie odcinki linii kolejowych, które w kończącej się właśnie kadencji zostały przejęte. Pomogłoby to dojechać mieszkańcom regionu legnicko-głogowskiego m.in. do Złotoryi, która dziś odcięta jest od kolei.

O problemach z wykluczeniem komunikacyjnym mówi także Iwona Budych.

– To oczywiste, że kolej nie dojedzie wszędzie. Transport regionalny powinien zapewniać dobre skomunikowanie regionu niezależnie od tego czy istnieje infrastruktura kolejowa czy też nie. Idea autobusowych linii dowozowych to dość nowy pomysł, doskonale sprawdzający się już w Kolejach Małopolskich. Na Dolnym Śląsku chcemy stworzyć autobusowe linie dowozowe z prawdziwego zdarzenia, kończąc z rozwiązaniem „bajpasowym” w postaci Zastępczej Komunikacji Autobusowej w ramach oferty KD S.A.. Dobra oferta cenowa powiązana z integracją taryfową, cykliczny rozkład jazdy autobusów dopasowany do połączeń kolejowych oraz pewność usługi to klucz nie tylko do udanej integracji kolei z autobusami, ale przede wszystkim do likwidacji wykluczenia transportowego w regionie – podsumowywała Iwona Budych.

 

Jedna z obietnic, jakie Koalicja Samorządowa przedstawiła, to schemat połączeń, który obiecują zrealizować do 2029 r. Czy plan się uda?

– Koleje Dolnośląskie mogą być przewoźnikiem kolejowo-autobusowym. Nie trzeba bać się rozwiązań, których potrzebują mieszkańcy mniejszych miejscowości. Mieszkaniec każdej gminy będzie miał szansę wsiąść w autobus, który zawiezie go albo bezpośrednio do stolicy powiatu albo dalej z przesiadką do pociągu – zakończył Patryk Wild.

 

Koalicja Samorządowa OK Samorząd stawia na spójny region, a jednym z głównych priorytetów jest walka z wykluczeniem transportowym i tym samym promocja wszelkich form transportu publicznego.

Dodaj komentarz