Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Dworce w Dolinie Popradu zmienią swoje oblicze [WIZUALIZACJE]

 

Do inwestycji odniósł się także marszałek województwa małopolskiego.

Małopolska od wielu lat stawia na transport kolejowy. Inwestujemy w pociągi i zaplecze techniczne, by tworzyć nowoczesną infrastrukturę, która ułatwia mieszkańcom codziennie funkcjonowanie i zachęca turystów odwiedzających region do poznawania jego najdalszych zakątków. Modernizacja kolejnych dworców w Dolinie Popradu: w Miliku, Młodowie, Piwnicznej, Starym Sączu oraz Żegiestowie i Żegiestowie-Zdroju przełoży się na podniesienie poziomu życia Małopolan także w kontekście ekologii – dzięki tego rodzaju inwestycjom osoby podróżujące po regionie chętniej rezygnują z transportu samochodowego i wybierają przyjazną środowisku kolej – mówi Witold Kozłowski, marszałek województwa małopolskiego.

 

Dworzec Zegiestów
Dworzec Zegiestów

Klasyka z nutką nowoczesności

Dworzec Żegiestów-Zdrój, wybudowany w 1876 roku, to najciekawszy pod względem architektonicznym obiekt tego typu w Dolinie Popradu. W ramach przebudowy historyczna bryła dworca pozostanie niezmieniona, ale metamorfozę przejdą wnętrze budynku i jego otoczenie. Wykonawca prac pomaluje wyższą część na kolor jasny. Natomiast w części niższej parterowej konserwacji podda drewnianą okładzinę elewacyjną oraz wiatę z kolumnadą i ażurową balustradą. Nowością będzie częściowe przeszklenie wiaty, dzięki czemu zwiększy się przestrzeń obsługi podróżnych wewnątrz budynku. Pod pozostałą częścią wiaty znajdzie się poczekalnia letnia. Dworzec zyska również nową iluminację nocną podkreślająca bryłę budynku i przestrzeń wejściową od strony peronów.

Strefa obsługi podróżnych połączy w sobie nowoczesność z historią. Wykonawca utrzyma wnętrze w szarościach i bieli. Kolory te są pożądane w nowoczesnej architekturze. Poczekalnię doświetli duże przeszklenie od strony peronów. Nieco ciepła i historycznego charakteru wnętrzu dodadzą, wyeksponowane, ciemnobrązowe belki stropowe. Wnętrze inwestor wyposaży w ławki, gabloty, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu poczekalni znajdą się również toalety, a pozostałą przestrzeni dworca zajmą pomieszczenia techniczne.

Zmieni się również najbliższe otoczenie dworca. Od strony drogi wojewódzkiej została zaprojektowana ścieżka prowadząca do specjalnej klatki schodowej wraz z windą. Dzięki niej dostaniemy się na poziom, gdzie znajduje się dworzec. W jego sąsiedztwie przewidziano również nowe chodniki, elementy małej architektury, w tym wiatę rowerową. PKP SA uporządkuje również zieleń.

Dworzec Młodów
Dworzec Młodów

Prawie jak dwie połówki pomarańczy

Kolejnymi historycznymi dworcami, na których rozpoczęły się prace budowlane, są dworce w Żegiestowie i Piwniczej. Budynki te są bardzo podobne do siebie, choć dworzec w Piwnicznej jest nieco większy. Pierwszy z nich zbudowano w 1908 roku, a drugi w 1928. Renowację przejdzie elewacja każdego z budynków wraz ze znajdującymi się na nich detalami architektonicznymi, w postaci pilastrów, gzymsów czy ozdobnych wątków ceglanych. Obydwie elewacje zostaną pomalowane na jasny kolor, z którym będzie doskonale współgrać dachówka w kolorze naturalnej cegły. Na wzór historycznej planowane jest odtworzenie stolarki okiennej i drzwiowej.

Dodaj komentarz