Szepietowo to szósty dworzec otwarty dla podróżnych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie podlaskim.
– Jestem przekonany, że ten niewielki, bo posiadający zaledwie 130 m kw. powierzchni użytkowej dworzec, spełni wszystkie oczekiwania podróżnych i sprawi, że podróże koleją staną się jeszcze bardziej komfortowe – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Ze wsparciem funduszy europejskich i pieniędzy krajowych dworzec w Szepietowie odzyskał historyczne piękno i stał się wizytówką miasta.
– Wybudowany w drugiej połowie XIX wieku przeszedł kompleksową przebudowę i modernizację właśnie został oddany do użytku. Budynek stał się obiektem funkcjonalnym i przystosowanym do potrzeb wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami – mówi Waldemar Buda, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
– Bardzo się cieszę z otwarcia zmodernizowanego dworca kolejowego w Szepietowie – kolejnej inwestycji w Polsce dofinansowanej z funduszy Unii Europejskiej. Jest to szansa na poprawę atrakcyjności i dostępności przewozów kolejowych dla mieszkańców Szepietowa i okolic, a wraz z realizowaną obecnie inwestycją „Rail Baltica” – krok w kierunku włączenia całego regionu do transeuropejskiej sieci połączeń kolejowych TEN-T. Rozwój transportu kolejowego oraz pozostałych form publicznego transportu zbiorowego, w tym w połączeniach regionalnych, będzie jednym z priorytetów dla inwestycji Unii Europejskiej w latach 2021-2027 – mówi Christopher Todd, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.
Dzięki przebudowie dworzec w Szepietowie pozbawiono barier architektonicznych. Wprowadzono w nim również szereg usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Do najważniejszych należą podjazdy prowadzące do wejść do dworca. Wykonano również ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe z planem dworca.
Dworzec w Szepietowie wyposażono w proekologiczne rozwiązania. Dzięki jego dociepleniu, montażowi stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności cieplnej ograniczono straty ciepła w budynku. Ekologiczne, bo energooszczędne, jest również oświetlenie dworca. O optymalizację i racjonalne zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody dba również system BMS (Building Management System) sterujący urządzeniami i instalacjami w obiekcie. Nowoczesne są również zainstalowane podczas inwestycji systemy bezpieczeństwa (monitoring, kontrola dostępu, system sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowy).
Całkowicie przearanżowano teren wokół dworca. Ułożono tam nową nawierzchnię oraz zamontowano elementy małej architektury, tj. ławki, kosze czy lampy oświetleniowe. Uporządkowano zieleń oraz wyznaczono dwa miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Nowością w otoczeniu dworca jest wiata rowerowa ze stojakami dla jednośladów i stacją ich napraw.