Inwestycje Raport z Polski

Dźwiękiem odstraszą zwierzęta. PLK inwestuje na CMK

Wzdłuż torów Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) pojawią się urządzenia dźwiękowe, odstraszające zwierzęta – głównie jeleniowate i dziki. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i budowę dodatkowych rozwiązań. Wartość zadania to ponad 180 mln zł.

Centralna Magistrala Kolejowa (fot. Artur Lewandowski, Paweł Mieszkowski)
Centralna Magistrala Kolejowa – CMK (fot. Artur Lewandowski, Paweł Mieszkowski)

Centralna Magistrala Kolejowa to ważna linia łącząca miasta na południu kraju – Kraków i Katowice z Warszawą. Dzięki prowadzonym przez PLK S.A. inwestycjom, pociągi na tej trasie w przyszłości będą mogły poruszać się z prędkością do 250 km/h. Istotne są zatem również kwestie środowiskowe i zmniejszenie oddziaływania kolei na otoczenie – zwłaszcza na żyjące w bliskim sąsiedztwie linii zwierzęta.

Kierunek działań wskazała decyzja środowiskowa, wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Na odcinku od Grodziska Mazowieckiego przez Opoczno, Włoszczowę Północ do Zawiercia, na 78 przepustach zaplanowano montaż specjalnych półek o łącznej długości ponad 4 tys. metrów. Takie rozwiązanie umożliwi płazom i mniejszym zwierzętom przedostanie się na drugą stronę torów i uniknięcie kontaktu z linią kolejową.

– Obok CMK w 42 lokalizacjach powstaną także urządzenia dźwiękowe, które będą ostrzegać migrujące przez tory większe zwierzęta – głównie jeleniowate i dziki – przed bezpośrednim przejazdem pociągu – informują PKP Polskie Linie Kolejowe. – Urządzenie może emitować różne sekwencje dźwięków (np. ostrzegający głos sójki, kniazienie zająca, szczekanie psa). Odgłosy te mają zniechęcić zwierzęta do wkraczania na tory przed nadjeżdżającym pociągiem.

 

Ekrany akustyczne ograniczą natomiast oddziaływanie kolei na otoczenie. Zostaną ustawione w miejscach wynikających z decyzji środowiskowej, na długości 3,4 kilometra łącznie. Przebudujemy także elementy odwodnienia wzdłuż całej linii kolejowej nr 4, co poprawi stateczność nasypów kolejowych. Działania przełożą się na poprawę bezpieczeństwa podróży.

Zadanie „Zaprojektowanie i budowa elementów infrastruktury technicznej wzdłuż linii kolejowej nr 4” zaplanowano do realizacji w ramach projektu „Dostosowanie CMK do prędkości 250 km/h”. Wartość podpisanej umowy z wykonawcą Nowak-Mosty Sp. z o.o. to 181 mln zł netto. Inwestycja realizowana będzie ze środków KPO. Zakończenie inwestycji planowane jest w sierpniu 2026 roku.

Dodaj komentarz