Rozwiązania ekologiczne są obecne m.in. w najnowszych pojazdach hybrydowych – wodorowym pociągu Mireo H czy bateryjnym pociągu Mireo B, które w całym cyklu życia są tańsze niż najnowszy pociąg spalinowy. Z kolei niemieckie DB Cargo kupując 400 lokomotyw hybrydowych Vectron Dual Mode redukuje rokrocznie zużycie paliwa o 8 mln litrów i emisję dwutlenku węgla o 17 tys. ton.
Innym bardzo mierzalnym przykładem powiązania kosztów cyklu życia z ochroną środowiska może być zastosowanie specjalnych okien z naniesioną strukturą poprawiającą zasięg łączności wewnątrz pojazdu. Zastosowanie takich okien eliminuje konieczność instalacji sieci urządzeń teleinformatycznych, które przez cały czas eksploatacji będą wymagały zasilania, prac utrzymaniowych czy nawet ponoszenia kosztów abonamentowych. Są one stosowane np. w pociągach aglomeracyjnych Desiro RRX w Zagłębiu Ruhry, zwiększając sygnał radiowy i internetowy o 50 %.
Jak wygląda Wasza współpraca z innymi producentami działającymi na polskim rynku kolejowym?
Historia współpracy Siemensa Mobility w Polsce z krajowymi producentami jest długoletnia i ciągle rozwijana. Od 2010 roku dostarczamy m.in. przekładnie i innego komponenty do pojazdów bydgoskiej Pesy, a z firmą NEWAG realizujemy projekty w zakresie metra Inspiro dla Warszawy i Sofii, wyposażając jednocześnie ich pojazdy w nasze urządzenia pokładowe.
Z początkiem 2022 rozpoczynamy także wspólny projekt z firmą Kombud na zlecenie PKP PLK dot. instalacji systemów ETCS poziomu 1 na linii 226 (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny). Na bieżąco dostarczamy także nasze napędy zwrotnicowe do klientów z całej Polski.
Jesteśmy bardzo otwarci na rozwój współpracy także przy dużych projektach infrastrukturalnych jak CPK, czy związanych z wykorzystaniem alternatywnych źródeł zasilania jak wodór, czy systemy bateryjne.
W jaki sposób firma mogłaby uczestniczyć w pracach dot. Centralnego Portu Komunikacyjnego?
Projekt CPK jest bardzo interesujący dla Siemens Mobility. Braliśmy udział w dialogu technicznym z NCBiR i jesteśmy w bieżącym kontakcie z partnerami z CPK na temat współpracy w poszczególnych fazach. Siemens Mobility mógłby odnaleźć się przy tym projekcie w dwóch kluczowych obszarach – dostarczając urządzenia i wyposażenie nowych linii kolejowych, łącznie z systemem elektryfikacji oraz systemem zdalnego sterowania oraz oczywiście w części taborowej – tworząc pojazdy, które kursowałyby do CPK i po całej Polsce. Przewidujemy w tym względzie współpracę z polskimi producentami, by rozwinąć polski przemysł i myśl technologiczną.
W ostatnim czasie w przestrzeni publicznej przewija się nazwa pakietu Fit for 55. Wodór rozważany jako alternatywa teraz może stać się podstawą „zielonej kolei”. Siemens zamierza rozwijać tę technologię na rynku polskim?
Mamy w ofercie zaawansowany technologicznie i efektywny energetycznie pojazd do ruchu regionalnego – Mireo. Oferujemy go także w wersji z zasilaniem bateryjnym (Mireo B) oraz wodorowym (Mireo H). Prędkość naszego pociągu wodorowego to 160 km/h, zasięg w wersji dwuczłonowej wynosi 600 km, a trójczłonowej 1000 km. Tankowanie nie zajmuje więcej niż 15 minut, czyli tyle co tankowanie spalinowego zespołu trakcyjnego. Nie wystarczy jednak sam pojazd z napędem wodorowym, a równie ważna jest towarzysząca jemu infrastruktura. Wspólnie z DB i Ministerstwem Transportu Badenii Wirtembergii realizujemy taki kompleksowy projekt w Tybindze – od wytwarzania, przez ekspresowe tankowanie i magazynowanie wodoru, po dostawę pociągu wodorowego. Taki pojazd będzie kursował między Tybingą, Horben i Pforzheim, zastępując jeżdżący tam spalinowy zespół trakcyjny. Szacujemy, że zmiana napędu pozwoli zaoszczędzić około 330 ton CO2 w ciągu jednego roku. Pociągi wodorowe w Polsce to przyszłość.