Wywiady

Jarosław Kasperski, Nokia: Europa odjeżdża nam technologicznie [WYWIAD]

Proszę nie zapominać, że prawidłowe funkcjonowanie nowego standardu (tak, jak to miało miejsce w przypadku GSM-R) wymaga także zmian w przepisach i procedurach prowadzenia ruchu. Stosowne zmiany dopiero będą proponowane, a uzyskane pierwsze doświadczenia eksploatacyjne z poligonów technologicznych wniosą jeszcze mnóstwo zmian, co będzie oznaczać, że przepisy będą podlegać zmianom i doskonaleniu a na wdrożenia komercyjne jeszcze poczekamy.

Zatem, czy da się wdrażać FRMCS na polskich kolejach a jeśli tak, to od kiedy?

Zdecydowanie nie da się tego zrobić w krótkim czasie i najbliższych latach. PKP PLK SA nie posiada jeszcze niezbędnej infrastruktury. Aby wdrażać kolejne odsłony i cyfrowe standardy trzeba mieć do tego niezbędna infrastrukturę telekomunikacyjną, której na dzień dzisiejszy PKP PLK nie posiada. Powiem więcej, nie będzie jej posiadać, jeśli nie zostanie zbudowany system GSM-R.

Jaki związek ma wdrażany obecnie w Polsce GSM-R z FRMCS?

Podstawowym elementem wdrożenia systemu GSM-R jest budowa pełnej i niezależnej infrastruktury telekomunikacyjnej. FRMCS też będzie potrzebował tej infrastruktury. Bez infrastruktury dostarczanej w ramach projektu GSM-R nie da się wdrożyć FRMCS. Powiem więcej, FRMCS będzie potrzebował jeszcze dalszej jej rozbudowy, przy pełnoskalowym wdrożeniu.

System GSM-R jest właśnie wdrażany na szeroką skalę na ponad trzynastu i pół tysiąca kilometrów linii kolejowych wraz z pełną infrastrukturą światłowodową, wieżami telekomunikacyjnymi, stanowiskami dyspozytorskimi, centralami telekomunikacyjnymi oraz wsparciem technologicznym. Na dzisiaj wyposażonych w system GSM-R jest zaledwie dwa tysiące kilometrów linii kolejowych. Bez tej infrastruktury nie będzie nie tylko FRMCS, ale również kolei dużych prędkości oraz ETCS.

Może oprzeć budowę o infrastrukturę operatorów komercyjnych telefonii komórkowej?

Czasami słyszę takie głosy, że da się przyspieszyć cały proces wykorzystując infrastrukturę operatorów komercyjnych telefonii komórkowej. Otóż nie da się. Sieć komercyjna nie spełnia wysokich wymagań i standardów bezpieczeństwa adekwatnych dla infrastruktury krytycznej. Lokalizacje są zbyt oddalone od infrastruktury kolejowej i doposażanie jej do GSM-R tudzież FRMCS nie ma najmniejszego sensu, ze względu na parametry jakościowe (QoS, którym podlegać będzie również i FRMCS), którym podlegają systemy cyfrowe na kolei. Z tej infrastruktury można będzie skorzystać jedynie sporadycznie punktowo i to przy zachowaniu i wdrożeniu wielu nowych rozwiązań na tych lokalizacjach (o ile warunki na to pozwolą i będzie to w ogóle możliwe).

Zatem kiedy pojedziemy bezpiecznie pod pełnym nadzorem cyfrowym?

Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Czym innym jest budowa systemu i infrastruktury, a czym innym plany jej komercyjnego wdrożenia i eksploatacja, na którą dostawca nie mają wpływu a leży w gestii zarządcy tj. PKP PLK.

Jak Pan ocenia Polską kolej na tle innych europejskich kolei?

Pochodzę z rodziny kolejarzy, a dokładniej już trzeciego pokolenia i jako pasjonat kolei urodzony w Wolsztynie mogę być nieobiektywny, stąd pozwolę sobie na krótki komentarz dotyczący jedynie cyfryzacji.

Dodaj komentarz