Aby samodzielnie prowadzić pociągi trzeba zdobyć licencję oraz świadectwo. Do uzyskania licencji konieczne jest odbycie kursów, które trwają około dwóch miesięcy. Świadectwo zdobywa się zaś w procesie szkolenia w ciągu ok. 14 miesięcy. Składa się ono z czterech etapów. Pierwsze dwa to szkolenia praktyczne i teoretyczne. Następnie w trzeciej części przechodzi się do prowadzenia pojazdu kolejowego pod nadzorem instruktora. Ostatni etap to szkolenia na symulatorze.
Dziewczyny! Uczcie się pilnie, chłońcie instrukcje – pokażcie chłopakom, że dla kobiet też jest miejsce w tym kolejowym świecie. Jest nas coraz więcej! – podsumowuje Urszula Calik, maszynistka w Zakładzie Południowym.
… i bez drużyny konduktorskiej!
Pracownicy drużyn konduktorskich są gospodarzami pociągu podczas podróży, witają i pomagają pasażerom wsiadającym i wysiadającym ze składu. W trakcie przejazdu czuwają nad bezpieczeństwem i komfortem podróżnych. Przeważnie pracują w dwuosobowym zespole, a ich zadania nadzoruje kierownik pociągu. Odpowiada za bezpieczeństwo, informację i koordynację prac całego zespołu: maszynistów, konduktorów, serwisu sprzątającego i obsługi WARS. Do jego obowiązków należy również prowadzenie dokumentacji podczas przejazdu pociągu.
Czy może być coś piękniejszego w pracy niż przychodzenie do niej z uśmiechem na twarzy? Brak monotonii, nieprzewidywalność przebiegu służby, a także, po prostu satysfakcja z kolejnego, udanego dnia. Jeśli lubisz wyzwania, a tego w naszym zawodzie nie brakuje – trzeba spróbować! A nuż z „przyszłam tylko na chwile” przerodzi się w „stację emerytura!” – zachęca do pracy na kolei Magdalena Twardowska, Kierownik Pociągu w Zakładzie Zachodnim.
Autor: PKP Intercity