Rola kolei samorządowych w systemie kolejowym w Polsce była tematem wystąpienia Marcina Treli, Wiceprezesa w Urzędzie Transportu Kolejowego. Przytoczył on dane potwierdzające miejsce jakie zajmują przewoźnicy samorządowi na tle innych przewoźników realizujących kolejowe przewozy osób w Polsce oraz ich udziały w liczbie pasażerów.
IV Pakiet Kolejowy i finalne rozliczenie rekompensaty a inwestycje taborowe zaprezentował Dr Tomasz Zielenkiewicz (DOMAŃSKI ZAKRZEWSKI PALINKA SP. K.). Podkreślił, że IV pakiet kolejowy to nie tylko przetargi za „kilka lat” – to szereg złożonych problemów do rozwiązania już teraz. Zaznaczył, że w niedalekiej przyszłości trzeba będzie zwrócić uwagę na:
- umowy PSC zawierane przetargowo (ryzyko przegrania w przetargu),
- dofinansowanie w ramach KPO i FENIKS a potrzeby przewoźników,
- finalne rozliczenie na koniec umowy,
- nie przedłużenie umów,
- analizę sytuacji taborowej i różne rozwiązania na przyszłość.
Niejako dopełnieniem poprzedniego wystąpienia była prezentacja Macieja Fornalczyka – Partnera Założyciela COMPER FORNALCZYK I WSPÓLNICY SP.J., który zdefiniował zastosowanie kontraktacji bezpośredniej w świetle IV pakietu Kolejowego.
Fornalczyk podkreślił miedzy innymi, że celem IV Pakietu Kolejowego jest wprowadzenie konkurencji na torach. I próbował zwrócić uwagę na to czy po wygaśnięciu obecnych umów wykonawczych istnieje jakakolwiek szansa zawarcia umowy w trybie bezpośrednim oraz czy realnie można oczekiwać konkurencji o rynek, czy raczej będą to powierzenia w nowej odsłonie?
Odskocznią od rozmów o kwestiach prawnych i produktowych był panel dyskusyjny dotyczący doświadczeń i perspektyw rozwoju kolei samorządowych, który wspólnie moderowali Mikołaj Grzyb, Prezes Zarządu ZSPK i Wojciech Zdanowski, Przewodniczący Rady ZSPK, a w którym udział wzięli Dariusz Grajda – Wiceprezes Zarządu PKP S.A, Wojciech Jankowiak – Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Adam Struzik – Marszałek Województwa Mazowieckiego, Łukasz Smółka – Marszałek Województwa Małopolskiego oraz Grzegorz Boski – Wicemarszałek Województwa Śląskiego.
W pierwszej prezentacji po panelu, Kamil Serwus – Member of the Management Board, w firmie M2T PROSTA SPÓŁKA AKCYJNA, spróbował odpowiedzieć na pytanie czym jest OSDM (Open Sales and Distribution Model) i w jaki sposób może wesprzeć systemy sprzedaży na kolei. Wśród korzyści dla przewoźników kolejowych wymienił zwiększoną efektywność operacyjną, lepsze zarządzanie cenami i promocjami, poprawę współpracy z partnerami, łatwiejszy dostęp do biletów i zwiększoną elastyczność.
Kolejnym prelegentem była Ewa Karasińska – Dyrektor Departamentu Projektów Kolejowych w CENTRUM UNIJNYCH PROJEKTÓW TRANSPORTOWYCH, która przedstawiła stan nad finansowaniem projektów kolei samorządowych ze środków obsługiwanych przez CUPT. Nadmieniła, że w przypadku programu FEniKS potencjalni beneficjenci to jednostki samorządu terytorialnego, organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwa kolejowych przewozów pasażerskich, jak również przedsiębiorstwa kolejowych przewozów towarowych. Natomiast w kontekście KPO wymieniła zarządców infrastruktury, przewoźników pasażerskich oraz samorządy terytorialne.