Raport z Polski Tabor Wydarzenia

Koleje Śląskie stawiają na energię pochodzącą z odnawialnych źródeł

Koleje Śląskie podpisały z PKP Energetyka list intencyjny ws. realizacji Programu Zielona Kolej. Co to oznacza dla przewoźnika? Już niebawem śląski tabor zasilany będzie energią trakcyjną pochodzącą z odnawialnych źródeł.

Przedmiotem porozumienia są zakupy energii wytworzonej w elektrowniach solarnych i wiatrowych, a także jej produkcja na potrzeby własne, przy wykorzystaniu instalacji fotowoltaicznych.

Zdecydowana większość obecnego taboru KŚ wyposażona jest w napęd elektryczny. W dalszym ciągu jednak aż ¾ energii trakcyjnej wykorzystywanej przez pojazdy, wytwarzana jest w elektrowniach węglowych. Ma się to jednak zmienić.

Przedstawiciele samorządu Województwa, Kolei Śląskich oraz PKP Energetyki podpisali list intencyjny, na mocy którego zostanie zawarta umowa wieloletnia określająca zasady dostarczania do przewoźnika energii trakcyjnej pochodzącej z odnawialnych źródeł. Dzięki temu Koleje Śląskie zmniejszą swój ślad węglowy docelowo aż o ponad 38 tys. ton dwutlenku węgla rocznie. Aby skompensować tę emisję CO2, należałoby co roku sadzić aż ok. 6 mln drzew!

Koleje Śląskie zadeklarowały dołączenie do Programu Zielona Kolej – inicjatywy polskiej branży kolejowej skupionej w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), które zrzesza podmioty odpowiedzialne za ok. 95 proc. zużycia kolejowej energii trakcyjnej w Polsce. Celem tego przedsięwzięcia jest przejście kolei w naszym kraju na zasilanie z OZE – w 2025 r. w 50 proc., w 2030 r. w 85 proc., a docelowo w 100 proc.. Wcześniej udział w programie zadeklarowali też inni przewoźnicy kolejowi. Listy intencyjne w tej sprawie PKP Energetyka podpisała z DB Cargo Polska, CTL Logistics oraz Łódzką Koleją Aglomeracyjną.

– Zawarte dziś porozumienie to niezwykle istotny krok w dążeniu do ograniczania emisyjności transportu w naszym regionie. Chcemy, aby kolej była kluczem do rozwoju ekologicznej mobilności w województwie. Inwestujemy więc w nowoczesny tabor i infrastrukturę. Aby jednak transport kolejowy był jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska, powinien w jak największym stopniu korzystać z zielonej energii pochodzącej z odnawialnych źródeł – mówi marszałek województwa śląskiego, Jakub Chełstowski. – Dołączenie Kolei Śląskich do Programu Zielona Kolej doskonale wpisuje się w Strategię Rozwoju Województwa „Zielone Śląskie 2030”. Chcemy bowiem stawiać nie tylko na zmniejszanie emisji dwutlenku węgla, ale i na rozwój energetyki OZE w regionie – podkreśla marszałek.

 

Do wydarzenia odniósł się także p.o. Prezesa Zarządu Kolei Śląskich.

– Dziś wspólnie pokazujemy, że przyszłość planety i dbałość o klimat to priorytety naszej działalności. Chcemy, aby w niedalekiej przyszłości PKP Energetyka dostarczała nam energię pochodzącą z odnawialnych źródeł. Dzięki temu transport kolejowy w naszym regionie będzie jeszcze bardziej ekologiczny. Mam zatem dobrą wiadomość dla naszych pasażerów – już wkrótce będziecie Państwo mogli podróżować pociągami napędzanymi energią ze słońca i wiatru – mówi p.o. prezesa Kolei Śląskich, Patryk Świrski.

 

KŚ mają ambitny i długoterminowy plan dla transportu kolejowego w Polsce. Jest nim Program Zielona Kolej, będący realną szansą na zmianę miksu energetycznego na kolei w kraju. Potwierdza to kolejna już deklaracja przystąpienia do tego Programu, złożona przez przewoźnika pasażerskiego, znanego z zakupów energooszczędnego, nowoczesnego taboru elektrycznego.

– Naszą misją jest wspieranie rozwoju polskiej kolei. Wierzę, że dzięki współpracy z PKP Energetyka, Koleje Śląskie ograniczą swój ślad węglowy i dzięki temu przyciągną nowych pasażerów, którzy w swoich codziennych wyborach coraz częściej kierują się przesłankami ekologicznymi – podkreśla Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

 

Poza ustaleniami dotyczącymi Programu Zielona Kolej, podpisany list intencyjny zawiera także deklarację podjęcia współpracy pomiędzy Kolejami Śląskimi i PKP Energetyka dotyczącej budowy instalacji fotowoltaicznych na dachach budynków należących do przewoźnika. Mowa tutaj o co najmniej trzech lokalizacjach w okolicach katowickiej siedziby spółki przy ul. Raciborskiej (obiektach biurowych, magazynowych i technicznych). PKP Energetyka podzieli się z Kolejami Śląskimi swoją wiedzą i doświadczeniem pozyskanymi podczas realizacji podobnych projektów. Każda z instalacji fotowoltaicznych będzie miała moc nieprzekraczającą 50 kW, a energia przez nie produkowana wykorzystywana zostanie do zasilania infrastruktury przewoźnika. Dzięki temu ograniczy on swój ślad węglowy i pobór energii z sieci.