Raport z Polski Tabor Wydarzenia

Koleje Śląskie stawiają na energię pochodzącą z odnawialnych źródeł

Koleje Śląskie podpisały z PKP Energetyka list intencyjny ws. realizacji Programu Zielona Kolej. Co to oznacza dla przewoźnika? Już niebawem śląski tabor zasilany będzie energią trakcyjną pochodzącą z odnawialnych źródeł.

Przedmiotem porozumienia są zakupy energii wytworzonej w elektrowniach solarnych i wiatrowych, a także jej produkcja na potrzeby własne, przy wykorzystaniu instalacji fotowoltaicznych.

Zdecydowana większość obecnego taboru KŚ wyposażona jest w napęd elektryczny. W dalszym ciągu jednak aż ¾ energii trakcyjnej wykorzystywanej przez pojazdy, wytwarzana jest w elektrowniach węglowych. Ma się to jednak zmienić.

Przedstawiciele samorządu Województwa, Kolei Śląskich oraz PKP Energetyki podpisali list intencyjny, na mocy którego zostanie zawarta umowa wieloletnia określająca zasady dostarczania do przewoźnika energii trakcyjnej pochodzącej z odnawialnych źródeł. Dzięki temu Koleje Śląskie zmniejszą swój ślad węglowy docelowo aż o ponad 38 tys. ton dwutlenku węgla rocznie. Aby skompensować tę emisję CO2, należałoby co roku sadzić aż ok. 6 mln drzew!

Koleje Śląskie zadeklarowały dołączenie do Programu Zielona Kolej – inicjatywy polskiej branży kolejowej skupionej w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), które zrzesza podmioty odpowiedzialne za ok. 95 proc. zużycia kolejowej energii trakcyjnej w Polsce. Celem tego przedsięwzięcia jest przejście kolei w naszym kraju na zasilanie z OZE – w 2025 r. w 50 proc., w 2030 r. w 85 proc., a docelowo w 100 proc.. Wcześniej udział w programie zadeklarowali też inni przewoźnicy kolejowi. Listy intencyjne w tej sprawie PKP Energetyka podpisała z DB Cargo Polska, CTL Logistics oraz Łódzką Koleją Aglomeracyjną.

– Zawarte dziś porozumienie to niezwykle istotny krok w dążeniu do ograniczania emisyjności transportu w naszym regionie. Chcemy, aby kolej była kluczem do rozwoju ekologicznej mobilności w województwie. Inwestujemy więc w nowoczesny tabor i infrastrukturę. Aby jednak transport kolejowy był jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska, powinien w jak największym stopniu korzystać z zielonej energii pochodzącej z odnawialnych źródeł – mówi marszałek województwa śląskiego, Jakub Chełstowski. – Dołączenie Kolei Śląskich do Programu Zielona Kolej doskonale wpisuje się w Strategię Rozwoju Województwa „Zielone Śląskie 2030”. Chcemy bowiem stawiać nie tylko na zmniejszanie emisji dwutlenku węgla, ale i na rozwój energetyki OZE w regionie – podkreśla marszałek.