Linię Kolei Dużych Prędkości między Katowicami a polsko-czeską granicą zaprojektuje południowokoreańskie konsorcjum dwóch firm: Korea National Railway i Dohwa Engineering. Umowa już została podpisana. Ten 70-kilometrowy odcinek to fragment trasy Katowice – Ostrawa.
Odcinek Katowice – Ostrawa to jeden z kluczowych fragmentów linii kolejowych budowanych przez Centralny Port Komunikacyjny. Stanowi ważny element unijnej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) łącząc Katowice, Warszawę czy Kraków z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem, a także Budapesztem.
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu ogłoszonym przez CPK przedstawiło konsorcjum dwóch firm południowokoreańskich. Pierwszą z nich jest Korea National Railway (KNR). To spółka państwowa, która realizowała projekty budowy kolei, usługi doradztwa technicznego, a także studia wykonalności, w tym w zakresie Kolei Dużych Prędkości. Drugi z podmiotów konsorcjum to Dohwa Engineering, firma inżynieryjno-budowlana z Korei Południowej. Ma ona na swoim koncie ponad 7 tys. projektów w kraju i na świecie. Wartość kontraktu sięga 134 mln zł.
Dzięki nowej linii kolejowej, będącej elementem kolei Grupy Wyszehradzkiej V4, Górny Śląsk stanie się ważnym węzłem transportowym w całym regionie Trójmorza. Polski odcinek realizowany przez CPK zakłada poruszanie się pociągów z prędkością do 250 km/h.
Korzyści dla miast
Projekt zapewni włączenie do sieci kolejowej miasta Jastrzębie-Zdrój, a także nowe, znacznie szybsze połączenia regionalne z Rybnika, Żor i Wodzisławia Śląskiego do Katowic. To cywilizacyjny skok, który zniweluje wykluczenie komunikacyjne tej części Śląska. Kolej obejmie swoim zasięgiem aż 3,6 mln mieszkańców tego regionu Polski.
Nowe linie kolejowe CPK
W ramach inwestycji CPK wybudowanych będzie ok. 2000 km nowych linii, w tym właśnie Kolei Dużych Prędkości. Spółka ma już wybranych pięć wariantów inwestorskich. Oprócz trasy Katowice-Ostrawa są to odcinki: Warszawa – Łódź, Łódź – Wrocław, Łętownia – Rzeszów, a od maja także Sieradz – Poznań.
W tej chwili trwa już projektowanie 140-kilometrowej trasy Warszawa-Łódź i 200 km między Łodzią i Wrocławiem. Pierwszy z nich opracowują Biuro Projektów „Metroprojekt” (od Warszawy do obszaru za planowanym węzłem CPK) oraz konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika (dalszy fragment linii aż do Łodzi).
Z kolei linię Łódź – Sieradz projektuje firma Egis, Sieradz – Kępno trafiła do konsorcjum BBF i IDOM. Projekt trasy od Kępna do Czernicy Wrocławskiej przygotowuje konsorcjum MGGP i Voessing Polska. Zaś za odcinek Czernica Wrocławska – Wrocław odpowiada Systra.