Inwestycje Tramwaje

Krakowskie premetro już w 2025 r.

Podpisana w grudniu 2020 r. umowa między miastem Kraków a konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu otwiera nowe możliwości nie tylko dla Krakowa, ale całej Polski.

Z początku rozpatrywano trzy podsystemy transportu zbiorowego (metro, premetro „wahadło” i premetro szybki tramwaj) w różnych wariantach przebiegu. Dzięki wykonaniu szeregu analiz zdecydowano, że najoptymalniejszym rozwiązaniem dla Krakowa z punktu widzenia finansowego, społecznego i funkcjonalnego będzie premetro. To zazwyczaj tymczasowe i przejściowe rozwiązanie pomiędzy tramwajem a metrem.

Firmy, współpracujące z Krakowem, mają uzyskać wszelkie, niezbędne zgody na budowę, zabezpieczyć finansowanie projektu i zrealizować linię tramwajową do Mistrzejowic, a następnie przez 20 lat dbać o infrastrukturę, tak by po tym okresie użytkowanie w pełni przejęło miasto. W ramach projektu na początek powstanie 4,5-kilometrowa linia, łącząca pętle w Mistrzejowicach ze skrzyżowaniem ulic Meissnera i Lema. Linia nowego tramwaju zostanie skoordynowana z przebiegiem premetra. Od ronda Barei do ronda Młyńskiego trasy będą miały wspólny przebieg. Szacunki wskazują, że miasto zaoszczędzi na tym projekcie – skomentował Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

To dotychczas największe przedsięwzięcie transportowe w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Na jego podstawie w przyszłości będą mogły powstać podobne rozwiązania w innych miastach. Całość inwestycji jest warta 1,92 mld zł. Najbardziej zyskają na tym mieszkańcy Krakowa. Dzięki temu rozwiązaniu czas dojazdu z obrzeża miasta do centrum skróci się o ok. 12 minut. Tramwaje na tej trasie według planów będą kursować już pod koniec 2025 r.

Zdjęcie: tramwajdomistrzejowic.pl

Dodaj komentarz