Analizy Wydarzenia

Liczba wypadków na przejazdach kolejowych spadła. Poziom bezpieczeństwa na kolei rośnie

Fot. bezpieczny-przejazd.pl

Kolej jest najbezpieczniejszym środkiem transportu – tak wniosek przedstawił kilka dni temu Prezes Urzędu Transportu Kolejowego dr inż. Ignacy Góra. Dziś potwierdza to także Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceprezes PKP PLK Marek Olkiewicz, podkreślając, że w 2019 roku o 11 procent spadła liczba wypadków na przejazdach kolejowo – drogowych. Mniej też było kolizji.

Na bezpieczeństwo na kolei w dużej mierze wpływ miały szkolenia pracowników, kontrola procedur, montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem, budowa bezkolizyjnych przejazdów oraz działania profilaktyczno-edukacyjne w ramach kampanii „Bezpieczny przejazd – szlaban na ryzyko!”

– Bezpieczeństwo użytkowników polskich dróg i polskich kolei jest dla nas priorytetem. Prowadzone przez nas działania inwestycyjne powodują zwiększenie komfortu podróży, ale także zwiększenie ich bezpieczeństwa. To proces, który musi trwać nieustannie. Będziemy nadal dokładali wszelkich starań, aby poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego zwiększał się z każdym rokiem – powiedział Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

 

Rok 2019 był kolejnym, w którym liczba zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych oraz liczba kolizji na torach spadła. Przyczyną 75 procent wszystkich wypadków są sytuacje niezależne od zarządcy infrastruktury – niewłaściwe zachowania kierowców na przejazdach i nieodpowiedzialne wkraczanie na tory w miejscach niedozwolonych.

W 2019 r. w porównaniu z 2018 r. o 11 proc. zmniejszyła się liczba wypadków z pojazdami na przejazdach kolejowo-drogowych. Również o 11 procent zmniejszyła się liczba kolizji. Kolejny rok nikt nie zginął i nie był poszkodowany w wyniku kolizji na torach.

– Bezpieczeństwo pozostaje priorytetem w działalności PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Możemy ocenić, że miniony 2019 r. był kolejnym bezpieczniejszym rokiem na zarządzanej przez nas sieci linii. Konsekwentnie szkolimy pracowników m.in.  wykorzystując nowoczesny symulator dla dyżurnych ruchu, doskonalone są procedury, prowadzimy kampanię „Bezpieczny przejazd”, a inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego zapewniają coraz więcej bezkolizyjnych przejazdów oraz nowe urządzenia sterowania ruchem– mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

W działaniach promujących bezpieczne zachowanie w pobliżu infrastruktury kolejowej duże znaczenie ma kampania społeczna „Bezpieczny przejazd – Szlaban na ryzyko!”. W jej ramach na 14 tys. przejazdach kolejowych pojawiły się żółte naklejki. Umieszczone na nich informacje pozwalają w sytuacji zagrożenia m.in. wstrzymać ruch na linii kolejowej.

W 2019 r. było ponad 4300 reakcji, dzięki numerom telefonów umieszczonych na żółtej naklejce PLK. W 167 przypadkach wstrzymany był ruch pociągów, co prawdopodobnie pozwoliło uniknąć niebezpiecznych zdarzeń.

Na poprawę bezpieczeństwa na kolei wpływają również działania modernizacyjne i inwestycyjne, w tym w sprzęt i infrastrukturę. Wymienić tu można m.in. budowę bezkolizyjnych skrzyżowań czy wymianę torów i rozjazdów.