Aktualności Inwestycje Wydarzenia

Linia Sieradz – Kalisz – Poznań. Spółka CPK przechodzi do opracowania projektu budowlanego

Odebranie koncepcji programowo-przestrzennej (KPP) dla linii nr 85 Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań, złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla jej odcinków: Sieradz-Pleszew oraz Pleszew-Poznań, a także rozpoczęcie prac nad projektem budowlanym to działania na rzecz Kolei Dużych Prędkości (tzw. linii „Y”), przeprowadzone w ostatnich miesiącach przez spółkę CPK. Projekt poznańskiej odnogi “igreka” nabiera więc tempa.

Po zatwierdzeniu koncepcji programowo-przestrzennej (KPP) spółka CPK płynnie przeszła do prac nad opracowaniem projektu budowlanego, które mają potrwać do III kwartału 2026 r. W IV kwartale 2026 r. CPK planuje złożenie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę – jego pozyskanie umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych w I kwartale 2028 i przekazanie linii do eksploatacji do końca 2035 r.

Aktualnie trwają prace nad opracowaniem koncepcji programowo – przestrzennej dla obwodnicy kolejowej Kalisza. Ukończenie prac nad tym dokumentem oraz jego odbiór planowane są w IV kwartale bieżącego roku. W lutym 2025 r., spółka CPK złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Poznaniu wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 74-kilometrowego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Sieradzem, Kaliszem i Pleszewem. Natomiast w grudniu zeszłego roku – dla 72-kilometrowego odcinka Pleszew – Poznań. Do końca bieżącego roku spółka planuje złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 9 – kilometrowej obwodnicy kolejowej Kalisza.

 

 

– Wnioski o decyzję środowiskową to ważny etap prac przygotowawczych dla linii kolejowej „Y”, czyli linii łączącej CPK, Warszawę Łódź, Poznań i Wrocław. Raporty o oddziaływaniu na środowisko zawierają m.in. analizy akustyczne opracowane dla prędkości projektowej 350 km/h. Były to pierwsze wnioski spółki CPK w sprawie decyzji środowiskowej złożone dla linii kolejowej o takiej prędkości – mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK.

 

 

Linia kolejowa nr 85 na odc. Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań to w sumie ponad 146 km trasy dla Kolei Dużych Prędkości. Prędkość projektowa dla pociągów pasażerskich, które mają poruszać się na tej linii to aż 350 km/h. Trasa jest elementem projektowanej 480-kilometrowej linii „Y”, która połączy Warszawę, CPK, Łódź, Poznań i Wrocław. Dzięki poznańskiemu odcinkowi „Y” zakładany czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Poznaniem powinien wynieść 1 godz. i 38 min.

 

 

Linia „Y” jest częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnych priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. Z Instrumentu „Łącząc Europę” CEF2 na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz – Pleszew – Poznań spółka CPK pozyskała w 2024 roku 162 mln zł. Oznacza to, że inwestycje kolejowe CPK wpisują się w priorytety transportowe UE.

Projekt Uzupełnienie brakującego połączenia na CNC North Sea-Baltic: Opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Pleszew – Poznań, realizowany przez CPK, obejmuje przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej oraz złożenie wniosków o pozwolenie na budowę.

Dodaj komentarz