Inwestycje Wydarzenia

ŁKA podsumowała rok 2021

Pierwszy rozbudowany Flirt3 wyjechał na trasy województwa łódzkiego 15 listopada 2021 r. Łódzka Kolej Aglomeracyjna posiada 20 pojazdów typu Flirt, z czego 10 zostało przeznaczonych do rozbudowy o trzeci, dodatkowy człon. Do końca 2021 r. roku Spółka  odebrała od producenta 3 takie składy. Rozbudowa pozostałych odbywa się sukcesywnie – docelowo do końca czerwca 2022 r. Dzięki inwestycji liczba miejsc siedzących w pociągu zwiększyła się ze 120 do186. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego wynosi 17,5 metra, a całego rozbudowanego pojazdu 63,2 metra. W członie znajduje się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi. Wyposażony jest – zgodnie z obecnym standardem pociągów FLIRT – w klimatyzację, wifi, gniazdka elektryczne i urządzenia bezpieczeństwa.

W ramach umowy producent pociągu – firma Stadler – zobowiązała się także do utrzymania pociągów do 2029 r.

Rozbudowa pojazdów Flirt3 to projekt innowacyjny w skali Polski i Europy. Inwestycja ta – realizowana w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III” – została dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

IV etap rozwoju Spółki – dostawa trójczłonowych dwunapędowych elektryczno – spalinowych zespołów trakcyjnych

W dniu 6 kwietnia 2021 r. został rozstrzygnięty przetarg na dostawę 3 dwunapędowych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap IV”. Pociągi dostarczy nowosądecki Newag. ŁKA skorzystała z prawa opcji, dzięki któremu Spółka mogła zamówić dodatkowe 2 pociągi
w ramach realizacji umowy, bez konieczności prowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Pojazdy trafią do łódzkiej kolei już w I połowie 2022 r. Po zakupie hybryd ŁKA uruchomi połączenia pasażerskie na liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane: nr 25 – relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. – Opoczno oraz nr 53 – relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. – Spała. I tak z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego będzie kursowało 36 pociągów, z Łodzi do Opoczna pojedzie 20 składów, a z Łodzi do Spały pojadą 4 weekendowe pociągi.

Zawarcie umowy na budowę instalacji fotowoltaicznej na Zapleczu Technicznym ŁKA 

W dniu 29 listopada 2021 r. została zawarta umowa na zaprojektowanie oraz budowę małej instalacji fotowoltaicznej o mocy 250 kW na terenie bocznicy kolejowej Zaplecze Techniczne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w Łodzi. Termin realizacji to 28 kwietnia 2022 r. Inwestycja pozwoli na produkcję zielonej energii nietrakcyjnej na potrzeby ZT.

Działania podejmowane w celu zwiększenie efektywności energetycznej kolei

 

Wprowadzenie eco-drivingu i systemu premiowania maszynistów za ekonomiczną jazdę

Od stycznia 2021 r. Spółka wprowadziła eco – driving. Na obecnym etapie wprowadzenie ekonomicznej jazdy pociągiem przynosi oszczędności w zużyciu energii na poziomie 3-4%. Po wyszkoleniu wszystkich maszynistów i zbudowaniu świadomości ekologicznej, planuje się, że poziom ten wzrośnie do 10%.

System premiowania maszynistów za ekonomiczną jazdę został w Spółce wdrożony w II kwartale 2021 r. Polega na nagradzaniu maszynistów, którzy w ciągu miesiąca prowadzili pojazdy w najbardziej ekonomiczny sposób, na wybranych trasach poddanych analizie.

Dołączenie ŁKA do programu Zielona Kolej

Spółka, jako pierwszy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce, dołączyła do Zielonej Kolei – programu powołanego przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei i koordynowanego przez PKP Energetyka. List intencyjny podpisano 13 maja 2021 r., podczas posiedzenia Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK). Porozumienie zawarte przez spółki dotyczyło m.in. wypracowania umowy wieloletniej, na mocy której PKP Energetyka będzie dostarczać Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej energię trakcyjną z OZE.

Dodaj komentarz