Inwestycje Pasażer

Łódź zyska nowe przystanki kolejowe, pasażerowie – lepszy dostęp do kolei

Kończą się prace przy budowie przystanków kolejowych w Łodzi: Łódź Radogoszcz Wschód oraz Łódź Warszawska. Z udogodnień pasażerowie korzystać już mogą na przystankach Łódź Marysin, Łódź Stoki oraz Łódź Arturówek. Postęp prac widać także na nowym przystanku Łódź Retkinia.

Fot. PKP PLK

Prace modernizacyjne prowadzi spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Na przystanku Łódź Marysin podróżni zaczęli korzystać z nowego peronu już latem. Peron jest oświetlony, został wyposażony w wiatę, ławki i chodniki. Pasażerowie otrzymali też do dyspozycji dodatkowe dojście do peronu nr 1 z rejonu skrzyżowania ul. Inflanckiej i Strykowskiej. Skróciło ono drogę do pociągów w kierunku Widzewa. Osobom o ograniczonych możliwościach wygodne dojście do pociągu zapewnia pochylnia.

W grudniu będzie uruchomiony system dynamicznej informacji pasażerskiej. Zamontowano już wyświetlacze oraz tzw. infokiosk, który przekaże szczegółowe informacje o rozkładzie jazdy. Bezpieczeństwo podróżnych zwiększą kamery monitoringu.

Na przystanku Łódź Marysin powstała również mijanka, która zwiększyła przepustowość jednotorowej linii kolejowej Łódź Widzew – Zgierz i umożliwiła przejazd większej liczby pociągów.

Na przystanku Łódź Stoki do dyspozycji podróżnych jest nowe przejście podziemne. Jeszcze w tym roku osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się winda ułatwi obsługę. Uruchomiona będzie też dynamiczna informacja pasażerska. Urządzenia już są podłączane do systemu.

Na przystanku Łódź Arturówek podróżni z rowerami mają do dyspozycji ścieżkę rowerową wzdłuż chodnika prowadzącego na peron. Wybudowano też dodatkowe dojście do peronu, które usprawni dostęp do przystanku od strony ul. Łagiewnickiej.

Nowe przystanki ułatwią podróże koleją w aglomeracji

Na nowym przystanku Łódź Warszawska gotowy jest peron oraz ustawiono latarnie. Zamontowano też zegary, wyświetlacze i infokioski. Zbudowane są schody i szyb windy. Prace zakończą się w grudniu. Przystanek jest w rejonie wiaduktu przy ulicy Warszawskiej, na granicy osiedli: Rogi i Marysin w dzielnicy Bałuty.

Na przystanku Łódź Radogoszcz Wschód przy ul. Kreciej na nowym peronie zainstalowano wyświetlacze, które będą informowały o kursach pociągów. Wykonawca przygotowuje oznakowanie, m.in. żółte pasy bezpieczeństwa. Nowe chodniki oraz pochylnia ułatwią dojście do pociągu. Wybudowano parking dla samochodów. Przystanek od grudnia zapewni mieszkańcom osiedli Radogoszcz Wschód i Sitowie lepszy dostęp do kolei.

Każdy z nowych peronów będzie wyposażony w wiaty i ławki. Łatwą orientację oraz informację zapewni czytelny system oznakowania i gabloty informacyjne z rozkładami jazdy pociągów. Przewidziano też stojaki na rowery.

Przystanek Łódź Retkinia powstaje na odcinku Łódź Kaliska – Łódź Lublinek. Dwa perony zapewnią mieszkańcom osiedli Retkinia i Pienista, a także Karolewa i Rokicia szybsze i sprawniejsze dojazdy m.in. do Pabianic, Zduńskiej Woli i Sieradza. Kończą się prace na pierwszym peronie. Ułożono już nawierzchnię, jest wiata, montowane są wyświetlacze informacji pasażerskiej. Równocześnie budowane są drogi dojścia, schody i windy na kładkę nad torami. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się będą miały łatwy dostęp do pociągów. Powstaje konstrukcja drugiego peronu. Z peronów podróżni mają skorzystać w grudniu.

Wartość projektu pn. „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego – z mijanką w rejonie przystanku Łódź Marysin” to 49,3 mln zł netto. Zadanie jest współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie Łodzi, dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają również dostęp do kolei na stacjach i przystankach Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec (finansowanie ze środków budżetowych) oraz Łódź Lublinek (finansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” CEF). Do 2022 roku podróżni będą mieli do dyspozycji przystanki na trasie tunelu średnicowego (finansowanie ze środków POIiŚ).

Źródło: PKP PLK