Tramwaje

Łódzkie tramwaje z systemem antykolizyjnym

Łódź jako pierwsze miasto w Polsce wzięło udział w pilotażowym projekcie systemu antykolizyjnego dla tramwajów firmy Bosch Engineering. Ostrzega on prowadzących przed kolizją i pomaga zmniejszyć skutki ewentualnych wypadków.

System antykolizyjny w łódzkich tramwajach. Jak działa?
System antykolizyjny w łódzkich tramwajach. Jak działa?

System wspomagania składa się z wielofunkcyjnej kamery, czujnika radarowego i elektronicznej jednostki sterującej. Wielozadaniowa kamera rejestruje przebieg toru oraz pojazdy i osoby znajdujące się przed tramwajem. W czasie rzeczywistym przekazuje te informacje do czujnika radarowego. Dane o obiektach z systemu wideo i radarowego są łączone w ogólny obraz otoczenia. Na tej podstawie, biorąc pod uwagę własną prędkość pojazdu, system oblicza ryzyko kolizji. Jeśli wykryje niebezpieczeństwo, ostrzega kierowcę za pomocą specjalnej lampki w kokpicie i sygnału dźwiękowego. Jeśli motorniczy nie zareaguje, funkcja bezpieczeństwa automatycznie wyhamuje tramwaj, aż do całkowitego zatrzymania.

– Każde rozwiązanie, które zwiększa bezpieczeństwo naszych pasażerów, prowadzących i innych uczestników ruchu jest dla nas niezwykle istotne. System ten nie zastąpi prowadzących, ale pomoże im uniknąć kolizji lub zmniejszy jej ewentualne skutki – mówi Zbigniew Papierski, Prezes MPKŁódź.

 

System ostrzegania przed kolizją pochodzi od firmy Bosch Engineering. Wdrożono go wspólnie z integratorem systemów ENIKA w siedmiu tramwajach typu Cityrunner.

– Nasz system zainstalowało już 24 operatorów na całym świecie. Cieszymy się, że Łódź jest pierwszym miastem w Polsce, które ten system przetestowało i wdrożyło. Jest to system wspomagający prowadzącego. Funkcje rozpoznawania obiektów i ostrzegania mają pomóc zapobiegać w szczególności wypadkom z obrażeniami ciała – mówi Benjamin Feucht z firmy Bosch Engineering.

 

O systemie mówił także wiceprezes firmy Enika.

– Najważniejsze było tak wdrożyć system, aby nie przeszkadzał on motorniczemu, a mu pomagał. Jest to podobny system, jaki możemy spotkać w niektórych samochodach. W autach jednak system widzi, w którą stronę prowadzący chce skręcić. Ten system musi rozpoznawać kierunek skrętu szyn – tłumaczy Bartosz Szyller, wiceprezes firmy Enika

 

System ostrzegania przed kolizją tramwajową (TFCW) firmy Bosch Engineering funkcjonuje w przewozach pasażerskich od 2017 roku. Obecnie około 1700 systemów TFCW jest dostarczanych w tramwajach w Europie, Australii i Ameryce Północnej.

Dodaj komentarz