Nie ma w Polsce drugiego takiego miejsca, w którym tramwaje tak mocno wpisały się w topografię centrum miasta. O trwającej modernizacji infrastruktury, wymianie taboru i przywiązaniu mieszkańców do tej formy transportu mówi Prezydent Grudziądza Maciej Glamowski.
Panie Prezydencie w tym roku obchodziliśmy dwa jubileusze – 125 lat od uruchomienia konnego i 120 elektrycznego tramwaju w Grudziądzu. Choć obecna linia jest najkrótsza w Polsce, to chyba nie można wyobrazić sobie krajobrazu miasta bez tramwajów?
Grudziądz rzeczywiście ma najkrótszą linię ze wszystkich istniejących w naszym kraju, jednak z całą pewnością jest ona bardzo urokliwa. Jesteśmy bowiem jednym z nielicznych miast, w których tramwaje wjeżdżają na Rynek. Podróżowanie naszymi tramwajami i poruszanie się po wąskich uliczkach centrum Grudziądza ma swój wdzięk. Dzięki temu uświadamiamy sobie, jak wiele osób na przestrzeni tych 125 lat podróżowało właśnie tym środkiem transportu, tak jak my teraz. Jako mieszkańcy Grudziądza powinniśmy być także dumni, jako że znajdujemy się pośród 15 systemów tramwajowych w Polsce, które posiadają ten typ transportu publicznego. A przecież elektryfikacji doczekaliśmy się przed takimi miastami jak Warszawa czy Kraków. Niewątpliwie tramwaje są naszą perełką, o którą dbamy, i czymś, co nierozerwalnie kojarzone jest z Grudziądzem. Przy okazji warto dodać, że z okazji 125-lecia istnienia tramwajów w naszym mieście Miejski Zakład Komunikacji wydał książkę autorstwa Dawida Schoenwalda z grudziądzkiego Muzeum, która opisuje dzieje komunikacji tramwajowej począwszy od jej założenia aż do 1946 roku. Książka w nakładzie ponad tysiąca egzemplarzy rozeszła się w ciągu kilku tygodni, zatem zainteresowanie było naprawdę bardzo duże.
W tym roku dużo wydarzyło się, jeśli chodzi o grudziądzkie tramwaje, zacznijmy od modernizacji trasy, która ruszyła w marcu i to z rekordowym dofinansowaniem.
Przebudowa infrastruktury tramwajowej, która aktualnie się toczy, to gigantyczna inwestycja, której wartość sięga 144 milionów złotych, przy rekordowym, około 95-milionowym dofinansowaniu. Podzielona jest na trzy etapy – przebudowę odcinka torowiska od ulicy Wiejskiej do pętli tramwajowej na osiedlu Rządz, kompleksowy remont na ulicy Toruńskiej, na odcinku pomiędzy ulicą Marcinkowskiego a al 23 Stycznia, jak również odcinek od ulicy Wiejskiej do Drogi Krajowej nr 16. Jest to zdecydowanie największa inwestycja drogowa, jaką miasto prowadzi w ostatnich latach. Wiąże się oczywiście ze sporymi utrudnieniami dla mieszkańców, ponieważ wprowadzamy zmienioną organizację ruchu, po innych trasach kursują także autobusy komunikacji miejskiej. W zastępstwie za tramwaje na fragmencie z centrum miasta do pętli na osiedlu Rządz kursuje autobusowa komunikacja zastępcza. Ale wszystkie te niedogodności ma wynagrodzić efekt końcowy. Dzięki zrealizowanym pracom poprawi się przede wszystkim komfort podróżowania po Grudziądzu. Dla wielu z naszych mieszkańców transport publiczny, także ten tramwajowy, to często jedyna możliwość poruszania się po mieście, zatem komfort jazdy ma olbrzymie znaczenie. Po nowych torach będą mogły poruszać się nowoczesne, częściowo niskopodłogowe tramwaje, dostosowane dodatkowo do potrzeb seniorów oraz osób z niepełnosprawnością, co wpisuje się w naszą politykę prospołeczną.