Aktualności Inwestycje Raport z Polski Tramwaje Wywiady

Olsztyn: Do maja po dwa tramwaje miesięcznie [WYWIAD]

– Rozbudowa tramwajowej infrastruktury to obecnie najważniejsze i najbardziej skomplikowane zadanie do wykonania w bieżącym roku – mówi Piotr Grzymowicz, Prezydent Olsztyna. W rozmowie pytamy o sytuację olsztyńskich tramwajów, inwestycje szynowe oraz o współpracę z turecką firmą Durmazlar. Mija rok od dostarczenia do Olsztyna pierwszego tramwaju Panorama. Z powodu pandemii kolejny pojazd przyjechał dopiero w listopadzie. Kiedy Panoramy wyjadą na tory? Sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy, zaskoczyła chyba wszystkich. Rzeczywiście, pandemia zachwiała nie tylko produkcją, ale i dostawami nowych pojazdów dla naszego miasta. Na szczęście, wszystko w naszym przypadku wraca na ustalone tory. Aż do maja co miesiąc mają przyjeżdżać do nas po dwa tramwaje, w sumie będziemy mieć 12 nowych pojazdów. Pierwszy z nich, który przyjechał niemal rok temu, pomyślnie przeszedł homologację. Cały proces odbywał się zresztą w Olsztynie, więc niejako mieliśmy już próbę generalną. W grudniu natomiast zaczęliśmy odbiory techniczne nowych pojazdów. Polegają m.in. na pomiarach obciążenia osi, zużycia energii, jest sprawdzana komunikacja radiowa i system informacji pasażerskiej. Nie brakuje też jazd testowych i szkoleń motorniczych. Ale są też pewne elementy techniczne, co do których mamy wątpliwości. Dlatego oczekujemy od naszego tureckiego partnera wyjaśnień oraz działań, zmierzających do jak najszybszego i skutecznego rozwiązania zauważonych problemów, abyśmy mogli korzystać z zamówionego sprzętu. Tak jak Pan wspomniał, ostatni z 12 pojazdów ma być dostarczony w maju 2021 roku. Czy mimo pandemii data ta jest aktualna?
Centrum Olsztyna
Trudno to ostatecznie przesądzać. Dziś nic nie wskazuje na to, żeby ten termin miał się ponownie przesunąć, ale przez pandemię żyjemy w czasach, których permanentną cechą jest zmienność. Jak wspomniałem, pierwszy tramwaj dotarł do nas niemal rok temu. Jednak pandemiczna sytuacja zmusiła naszych tureckich partnerów do zamknięcia fabryki w Bursie i wstrzymania prac nad Panoramami dla Olsztyna. W związku z tym musieliśmy też podpisać odpowiedni aneks do umowy. Ta sytuacja nie stanowi obecnie dużego problemu, szczególnie, że z różnych względów przesunęły się także terminy budowy trakcji. Wierzę, że teraz nowe tramwaje będą do nas trafiać regularnie. Czy miasto planuje zamówienie kolejnych? Umowa z Durmazlarem daje nam taką opcję. W podstawowym, przyjętym przez nas rozwiązaniu, zamówiliśmy 12 tramwajów. Jednak otworzyliśmy sobie furtkę, by w miarę finansowych możliwości oraz zapotrzebowania na tabor zamówić kolejnych 12 pojazdów z Bursy. Jak ocenia Pan dostarczony do Olsztyna tabor i współpracę z wykonawcą? Wiemy, że Durmazlar to solidna firma, z której pojazdów korzysta wiele tureckich miast. Używa zresztą podzespołów powszechnie stosowanych w europejskich tramwajach, stąd uważam, że pojazdy poradzą sobie na naszych torach i będą dobrze służyć mieszkańcom Olsztyna oraz gościom odwiedzającym nasze miasto. Wykonawca jest otwarty na współpracę, mamy z przedstawicielami firmy dobry kontakt. Myślę, że już wkrótce, po zakończeniu odbiorów technicznych, pasażerowie sami będą mogli przekonać się, że wybór tego dostawcy nie był błędem. Jak powrót tramwajów zmienił Olsztyn? Czy to była dobra decyzja? Tramwaje wróciły do naszego miasta po 50-letniej przerwie. To była ważna decyzja, która zdecydowanie odmieniła Olsztyn. Bo trzeba pamiętać, że na tę inwestycję, którą zakończyliśmy w 2015 roku, składała się nie tylko budowa trakcji czy kupno tramwajów. Przemodelowaliśmy także spore obszary miasta, starając się zmienić podejście do kwestii transportowych tak, by – zgodnie z europejskimi trendami – preferować komunikację zbiorową, by zachęcać mieszkańców do korzystania z autobusów i tramwajów. Przy okazji realizacji pierwszego etapu tej inwestycji diametralnie zmieniła się publiczna przestrzeń śródmieścia. To teraz reprezentacyjny obszar, przyjazny pieszym, rowerzystom, z większą ilością zieleni. Jednocześnie uruchomiliśmy na naszych skrzyżowaniach system inteligentnego sterowania ruchem (ITS), dzięki któremu możemy preferować komunikację miejską, dając jej pierwszeństwo przejazdu.Czytaj dalej >