![](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2021/02/Do-maja-po-dwa-tramwaje-miesiecznie-1024x683.jpg)
– Rozbudowa tramwajowej infrastruktury to obecnie najważniejsze i najbardziej skomplikowane zadanie do wykonania w bieżącym roku – mówi Piotr Grzymowicz, Prezydent Olsztyna. W rozmowie pytamy o sytuację olsztyńskich tramwajów, inwestycje szynowe oraz o współpracę z turecką firmą Durmazlar.
Mija rok od dostarczenia do Olsztyna pierwszego tramwaju Panorama. Z powodu pandemii kolejny pojazd przyjechał dopiero w listopadzie. Kiedy Panoramy wyjadą na tory?
Sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy, zaskoczyła chyba wszystkich. Rzeczywiście, pandemia zachwiała nie tylko produkcją, ale i dostawami nowych pojazdów dla naszego miasta. Na szczęście, wszystko w naszym przypadku wraca na ustalone tory. Aż do maja co miesiąc mają przyjeżdżać do nas po dwa tramwaje, w sumie będziemy mieć 12 nowych pojazdów.
Pierwszy z nich, który przyjechał niemal rok temu, pomyślnie przeszedł homologację. Cały proces odbywał się zresztą w Olsztynie, więc niejako mieliśmy już próbę generalną. W grudniu natomiast zaczęliśmy odbiory techniczne nowych pojazdów. Polegają m.in. na pomiarach obciążenia osi, zużycia energii, jest sprawdzana komunikacja radiowa i system informacji pasażerskiej. Nie brakuje też jazd testowych i szkoleń motorniczych. Ale są też pewne elementy techniczne, co do których mamy wątpliwości. Dlatego oczekujemy od naszego tureckiego partnera wyjaśnień oraz działań, zmierzających do jak najszybszego i skutecznego rozwiązania zauważonych problemów, abyśmy mogli korzystać z zamówionego sprzętu.
Tak jak Pan wspomniał, ostatni z 12 pojazdów ma być dostarczony w maju 2021 roku. Czy mimo pandemii data ta jest aktualna?
![](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2021/02/Do-maja-po-dwa-tramwaje-miesiecznie2-1024x683.jpg)
Trudno to ostatecznie przesądzać. Dziś nic nie wskazuje na to, żeby ten termin miał się ponownie przesunąć, ale przez pandemię żyjemy w czasach, których permanentną cechą jest zmienność. Jak wspomniałem, pierwszy tramwaj dotarł do nas niemal rok temu. Jednak pandemiczna sytuacja zmusiła naszych tureckich partnerów do zamknięcia fabryki w Bursie i wstrzymania prac nad Panoramami dla Olsztyna.
W związku z tym musieliśmy też podpisać odpowiedni aneks do umowy. Ta sytuacja nie stanowi obecnie dużego problemu, szczególnie, że z różnych względów przesunęły się także terminy budowy trakcji. Wierzę, że teraz nowe tramwaje będą do nas trafiać regularnie.
Czy miasto planuje zamówienie kolejnych?
Umowa z Durmazlarem daje nam taką opcję. W podstawowym, przyjętym przez nas rozwiązaniu, zamówiliśmy 12 tramwajów. Jednak otworzyliśmy sobie furtkę, by w miarę finansowych możliwości oraz zapotrzebowania na tabor zamówić kolejnych 12 pojazdów z Bursy.
Jak ocenia Pan dostarczony do Olsztyna tabor i współpracę z wykonawcą?
Wiemy, że Durmazlar to solidna firma, z której pojazdów korzysta wiele tureckich miast. Używa zresztą podzespołów powszechnie stosowanych w europejskich tramwajach, stąd uważam, że pojazdy poradzą sobie na naszych torach i będą dobrze służyć mieszkańcom Olsztyna oraz gościom odwiedzającym nasze miasto.