global Inwestycje Wydarzenia

Polska chce współpracować z branżą kolejową w Indonezji

Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei prowadzi rozmowy dot. podpisania porozumienia o współpracy z MASKA – jedyna indonezyjską organizacją pozarządową, której celem jest promocja i wsparcie branży kolejowej, pośrednictwo między usługobiorcami, operatorami pociągów oraz rządem, a także wsparcie współpracy międzynarodowej dla branży kolejowej.

W Indonezji – czwartym najludniejszym kraju świata (275 mln mieszkańców) – na szczególną uwagę zasługuje rozwijająca się branża kolejowa. Jak poinformował tamtejszy rząd, przygotowana jest już strategia rozwoju transportu szynowego na najbliższą dekadę. Plany na lata 2021-2030 całkowicie odmienić mają indonezyjską kolej.

W związku z tym i intensywnie rozwijająca się indonezyjską gospodarką, Zagraniczne Biuro Handlowe w Dżakarcie rozpoczęło współpracę z wiodącymi w Indonezji instytucjami kolejowymi – w tym z MASKA, jedyną indonezyjską organizacją pozarządową, której celem jest promocja i wsparcie branży kolejowej, pośrednictwo między usługobiorcami, operatorami pociągów oraz rządem, a także wsparcie współpracy międzynarodowej dla branży kolejowej.

Indonezja staje się wyzwaniem dla polskich przedsiębiorców z branży transportu szynowego

Obecnie trwają rozmowy ws. podpisania porozumienia o współpracy. Polskim sygnatariuszem będzie Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.

O rozwoju indonezyjskiego rynku:

Plany inwestycyjne w branży transportu szynowego w Indonezji są imponujące. To m.in. zakup wagonów pasażerskich, które zastąpią tabor mający ponad 30 lat oraz modernizacja taboru towarowego – zakup 2475 lokomotyw i prawie 50 tys. wagonów. Docelowo w Indonezji powstać ma 12,1 tys. kilometrów linii kolejowych – na Jawie, Dumatrze, Kaliantanie czy w Papui Sulawesi. Aktualnie jest ich ok. 6 tys. km – głównie linii pasażerskich.

Zróżnicowany jest także rozstaw torów. Standardem jest 1067 mm. Istnieją także tory o rozstawie 1435 mm i 750 mm. Planowane trasy dostosowane zostaną do rozstawu 1435 mm.

Mimo trwającej pandemii, indonezyjski rząd nie ustaje w działaniach rozwijających sektor branży szynowej. Kolej jest priorytetem, co potwierdzają najnowsze informacje przekazywane przez tamtejszych operatorów kolejowych. Sukcesywnie wzrasta także liczba mieszkańców kraju wybierających kolej jako podstawowy środek transportu. W ciągu pięciu lat frekwencja w pociągach wzrosła o 30 proc., osiągając w 2019 r. aż 429 mln pasażerów.

Dynamiczny rozwój branży transportu szynowego to szansa na rozwój dla polskich przedsiębiorców. Korzystny wpływ mają rządowe reformy, które poprawiają jakość i funkcjonowanie transportu publicznego w kraju.

Poza szansami, przed potencjalnymi inwestorami stoją także wyzwania. W Indonezji jest bowiem silna konkurencja – o kontrakty w branży rywalizują m.in. Japonia oraz Chiny.

Pełna treść artykułu dot. współpracy na polsko-indonezyjskim rynku dostępna jest na oficjalnej stronie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu:

https://www.paih.gov.pl/20210211/kierunek_indonezja

Reklama