Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. został dziś (15.02) odwołany przez Radę Nadzorczą z pełnionej funkcji. W liście skierowanym do pracowników spółki podziękował za osiem lat wspólnej pracy. – Mam poczucie dobrze wykonanych zadań i wielu pozytywnych zmian w PLK SA – pisze Ireneusz Merchel.
Ireneusz Merchel Prezesem Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych był przez osiem lat. Swoją kadencję rozpoczął w marcu 2016 r. Wcześniej – od 1998 r. był dyrektorem Zakładu Linii Kolejowych w Olsztynie. Przygodę z koleją rozpoczął zaś w latach 70.
Merchel odpowiadał za największy w historii program modernizacji linii kolejowych, o czym pisał w liście pożegnalnym do pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych. Pełną treść przytaczamy poniżej:
“Szanowni Państwo, Koleżanki i Koledzy,
dziś kończy się powierzona mi misja Prezesa Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Prawie osiem lat na stanowisku Prezesa Zarządu i właściwie całe życie zawodowe związane z koleją, pozwalają mi na rzetelną ocenę tego, w jaki sposób w tym czasie zmieniły się Polskie Linie Kolejowe, a co za tym idzie krajobraz infrastruktury kolejowej w Polsce. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu przywróciliśmy bowiem polskiej kolei należne jej miejsce na mapie transportowej naszego kraju i Europy, a kolejne inwestycyjne kamienie milowe jeszcze bardziej zbliżają nas do europejskich standardów.
Eksploatacja, inwestycje i utrzymanie – w każdym z filarów funkcjonowania PLK SA nastąpiły duże zmiany – od znaczącego skrócenia czasów przejazdu pociągów pasażerskich, zwiększonych możliwości do przewozu ładunków, stale wzrastającą liczbę zmodernizowanych oraz nowych stacji i przystanków na sieci kolejowej, przez poprawę stanu infrastruktury kolejowej, po dbałość o bezpieczeństwo. Nie bez znaczenia pozostaje także wdrażanie nowoczesnych technologii, innowacyjnych rozwiązań i nacisk na kwestie związane z ekologią.
Wielki proces transformacji kolei w oczywisty sposób otworzył możliwości transportowe dla milionów mieszkańców, w większych miastach i mniejszych miejscowościach, w każdym województwie w Polsce. Kolejne inwestycje przyczyniają się do dalszej poprawy wewnętrznej spójności komunikacyjnej regionów oraz zwiększania dostępności transportowej w całym kraju. W tym aspekcie szczególnie istotne było dla nas prospołeczne podejście. Dbaliśmy
i dbamy bowiem o pasażerów, ale także wsłuchiwaliśmy i wsłuchujemy się w głos lokalnych społeczności, nadawców i odbiorców towarów czy przewoźników, a to wszystko dla większej dostępności kolei.
Mocny rozwój, na który postawiły w okresie ostatnich kilku lat PLK SA oznaczał także odbudowę kolei i całkowite odejście od jej likwidowania. Efektem zaprzestania likwidacji linii kolejowych jest przywrócenie ruchu kolejowego w latach 2016 – 2023 na prawie 900 km linii. Mam nadzieję, że w kolejnych latach ten jakże pozytywny trend zostanie utrzymany.
Realizacja największych inwestycji w infrastrukturę kolejową nie byłaby wreszcie możliwa bez historycznych nakładów finansowych na polską kolej, które pozwoliły na nadrobienie różnic
Strony: 1 2