Uwzględniając dynamikę i charakter zmian dokonujących się na rynku transportowym (m.in. w aspekcie rosnących potrzeb w zakresie logistyki i przeładunku przesyłek intermodalnych), aktywnie współpracujemy z innymi podmiotami prowadzącymi działania analityczne odnośnie możliwości dostosowania infrastruktury kolejowej obsługującej sieć terminali przeładunkowych do zwiększonego ruchu pociągów towarowych (głównie o charakterze intermodalnym).
A jak wygląda współpraca z CPK. Czy wasze inwestycje będą skoordynowane?
Wspólnie z CPK dążymy do wypracowania rozwiązań sprzyjających rozwojowi sieci kolejowej w Polsce. Współpracujemy w celu skoordynowania przygotowań do realizacji przestrzennie i funkcjonalnie powiązanych projektów. Współpraca opiera się na zawieraniu umów wykonawczych, których głównym celem jest określenie podziału zadań (realizowanych przez oba podmioty) w obrębie „punktów styku” pomiędzy istniejącą i planowaną infrastrukturą liniową, jak również uregulowanie kwestii potencjalnych kolizji i roszczeń. Przykładem naszych projektów, gdzie pojawiają się „punkty styku” z planowanymi inwestycjami CPK są zadania z programu Kolej+.
Obecnie realizujecie dwie duże inwestycje w miastach wojewódzkich – Katowicach i Łodzi. Jak wygląda postęp prac?
W ramach wielkiej inwestycji na linii kolejowej Będzin – Zebrzydowice, prowadzimy prace na katowickim węźle kolejowym, na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. Poza głównymi pracami toczonymi na infrastrukturze kolejowej m.in. na stacjach Katowice i Katowice Zawodzie, przebudowujemy sześć obiektów, w tym wiadukty kolejowe przy ulicach Granicznej, Kłodnickiej i Mikołowskiej. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, co więcej wspólnie z samorządem, przewoźnikami oraz wykonawcą pracujemy nad dalszymi optymalizacjami technologii prac, mając na uwadze komfort zarówno pasażerów kolei, jak i mieszkańców. Dużo tych uzgodnień, które powinny być przeprowadzone na dużo wcześniejszym etapie wdrażania projektu, prowadziliśmy niejako w ostatniej chwili, tuż przed zamknięciami wybranych ciągów komunikacyjnych – chcemy na bazie tego doświadczenia zmienić podejście do planowania inwestycji silnie oddziaływujących na lokalne uwarunkowania transportowe.
Przy ul. Granicznej prowadziliśmy przekopy kontrolne, usunęliśmy nawierzchnię drogową, zamontowaliśmy wygrodzenia, wzmocniliśmy nasyp kolejowy oraz zabezpieczyliśmy czynne tory. Następnie zdemontowaliśmy przęsło obiektu wraz z przyczółkiem i nasypem. W kolejnym etapie będą prowadzone dalsze prace rozbiórkowe oraz rozpocznie się fundamentowanie i wykonanie palowania pod nową część wiaduktu. Wykonawca planuje udostępnić pieszym przejście pod wiaduktem na ul. Granicznej na początku grudnia. Zakończenie prac planowane jest w III kwartale 2025 r.
Zdemontowaliśmy nawierzchnię drogową oraz prowadziliśmy przekopy kontrolne przy ul. Kłodnickiej, a obecnie wykonawca wzmacnia nasyp kolejowy. Zakończenie prac na tym wiadukcie planowane jest w III kwartale 2026 r.
Na ul. Mikołowskiej, po wprowadzeniu tymczasowej organizacji ruchu drogowego i wykonaniu przekopów kontrolnych, zamontowaliśmy wygrodzenia i zdemontowaliśmy stare odwodnienie obiektu. Następnie zbudowaliśmy podpory tymczasowe na potrzeby rozbiórki i zdemontowaliśmy konstrukcję stalową wiaduktu kolejowego. W dalszym ciągu prowadzone będą prace rozbiórkowe oraz rozpocznie się fundamentowanie pod nowe podpory obiektu. Przewidywany termin zakończenia wszystkich prac to IV kwartał 2026 r.