Nasza druga inwestycja, czyli budowa podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec cały czas postępuje. Inwestycja obejmuje budowę 7,5 km linii kolejowych, a prace dzielą się na dwie główne części. Pierwszy odcinek, dwutorowy, od przystanku Koziny na wschód do Łodzi Fabrycznej drąży większa z dwóch tarcz, TBM Katarzyna. Natomiast cztery jednotorowe tunele, na zachód od Kozin buduje druga, mniejsza tarcza, TBM Faustyna. Pod koniec listopada Faustyna zakończyła swoją pracę i zostanie rozmontowana. TBM Faustyna wydrążyła łącznie 4 tunele: od komory przy ul. Długosza do komory przy ul. Odolanowskiej (940 metrów łącznie z odcinkiem pod przystankiem Koziny), od ul. Odolanowskiej do komory przy ul. Skarpowej (850 metrów), od komory przy ul. Żniwnej do przystanku Koziny (748 metrów) oraz od przystanku Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej (692 metrów). Całkowita długość tuneli jednotorowych to 3230 metry.
Przed drugą tarczą, TBM Katarzyną dużo większe wyzwanie, ponieważ budowa dużego tunelu odbywa się pod ścisłym centrum Łodzi, pod budynkami o złym i awaryjnym stanie technicznym, w różnorodnym terenie i skomplikowanym gruncie. Duża tarcza TBM wydrążyła ok. 1,34 km dwutorowego tunelu o długości 2,3 km. Obecnie tarcza ma kolejną przerwę – mobilizujemy wykonawcę do rzetelnego przygotowania wznowienia prac. Katarzyna wciąż znajduje się pod kamienicą na ul. 1 Maja 21. Do zatrzymania TBM doszło 10 listopada br., gdy czujniki na jednym z budynków zaczęły wskazywać, że grunt pod kamienicą jest niestabilny. Działania polegające na iniekcji gruntu (wzmacnianie podłoża poprzez wtłaczanie bentonitu oraz innych mieszanek budowlanych) trwały przez kilka dni, po tych działaniach wykonawca potwierdził ustabilizowanie budynku.
Jednak przed uruchomieniem tarczy prowadzone są dalsze analizy, w tym wymagane przez inżyniera projektu oraz projektanta badania geologiczne. Tarcza Katarzyna ruszy dopiero po przeanalizowaniu wyników tych badań. Stan budynków jest na bieżąco monitorowany. Równolegle prowadzone są prace przy budowie trzech podziemnych przystanków Polesie, Koziny, Śródmieście – tu także pracujmy z wykonawcą w zakresie przedstawienia rzetelnego długoterminowego harmonogramu prac.
Budowana jest również komora odstawcza dla TBM Katarzyny przy Łodzi Fabrycznej.
Tunel kolejowy pod Łodzią to najważniejsza inwestycja kolejowa w Polsce – mimo znacznych trudności jego realizacja ma fundamentalne znaczenie dla całej kolejowej sieci transportowej w Polsce, efektywnie przyczyniając się do likwidacji deficytów sieci kolejowej wynikające z odległych uwarunkowań historycznych. Przejazd pociągiem przez miasto pomiędzy głównymi stacjami będzie krótszy, a Łódź zyska ekwiwalent linii średnicowej / szybkiego i bezkolizyjnego połączenia różnych części miasta i całej aglomeracji. Szacujemy, że otwarcie tunelu pod Łodzią pozwoli na uruchomienie nawet do 300 pociągów na dobę.