Paryska stacja kolejowa Gare du Nord zostanie zmodernizowana. Koszt remontu wyniesie 600 mln euro. Zgodnie z planami, 155-letni dworzec rozbudowany zostanie 3-krotnie – z 35 tys. mkw do 124 tys. mkw.
Rozbudowa podyktowana jest wciąż wzrastającym ruchem na stacji. Według założeń, w 2030 r. z obiektu korzystać będzie ok. 800 tys. pasażerów, obecnie liczba ta wynosi 700 tys.
Stacja służy obecnie jako paryski terminal dla międzynarodowych połączeń Eurostar i Thalys, a także terminal dla czterech pociągów podmiejskich i dwóch linii metra.
Plany modernizacji obejmą 46 tys. mkw powierzchni użytkowej, na której znajdą się sklepy, biura, siłownia, sala koncertowa oraz inny ośrodek kulturalny. Rozszerzona zostanie również hala przyjazdów i odjazdów pociągów.
W sąsiedztwie obiektu powstanie parking dla 2 tys. rowerów i taras o powierzchni 11,4 tys. mkw z widokiem na bazylikę Sacre Coeur.
Inwestycja gotowa ma być przed inauguracją Pucharu Świata w Rugby w 2023 r. oraz Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w 2024 r.
Modernizacja poprawi także atrakcyjność transportu publicznego w regionie Île-de-France.
Projekt nie spodobał się jednak paryskim urzędnikom.
– Wbrew opinii miasta i jego mieszkańców, postanowiono przekształcić Gare du Nord w centrum handlowe – mówi David Belliard, miejski radny.
Projekt będzie realizowany przez Semop Gare du Nord (SGN), partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) SNCF Stations & Connections oraz dewelopera nieruchomości Ceetrus. Pozwolenie na budowę spółki otrzymały 6 lipca.